09 May 2010

Baked Sweet Potato

Orang rumah mengajak ke jusco permas malam ni, katanya nak makan Baked Sweet Potato. Aku senyum je... Teringat aku masa mula2 aku terbeli baked S potato ni, dia terperanjat bila aku kata seketul keledek bakar ni berharga RM6...hahah apasal mahal sangat dia kata...
Aku sebenarnya nak beli chestnut (berangan) tapi bila tengok keledek bakar terliur plk... So aku ambil seketul dan timbang. Bila makan peehhhh sedap. aku pun hairan manis macam madu, macam mana keledek kampung kita tak semanis keledek jepun ni... Apa amalan mereka sampai keledek mereka manis... dia tuang gula k masa menanam...
Hebat Allah s.w.t dari pokok keledek keluar keledek yang rasanya manis...
Yang baru lepas keluar dari oven sedap.. panas panas...
Sejak dari hari tu, orang rumah aku ketagih. aku pun...
Kekadang tu gi sana just beli roti dan keledek ni je... lepas makan balik...
Aku teringat masa kecik dulu, masa tu suka main api buat unggun kayu, pas tu masukan beberapa ketul ubi dalam api tu... sedapnya... makan panas2. Seronok...
Kekadang tu tak terfikir plak macamana keledek bakar tu boleh dikomersilkan dulu kat kampung kalau makan macam tak ada kelas je, lepas makan gigi hitam kena arang... hahaha
Tapi hari ni kat sini dia jual mahal plk....


Sorry la dah habis baru teringat kawan....

Dah kenyang...

Djah & yg lain tak hirau pun dgn keledek ni...

Bcop dah mengantuk...

2 comments:

Zaki said...

salam ustaz,
lamanya tak berblogging.....
selalu gak pergi jusco permas tu tapi tak pernah pulak beli keledek ni, ye lah apa herannya setakat keledek bakar macam tu, kat kg dulu selalu makan....tapi dengar cerita kau ni teringin pula nak merasanya.

Anonymous said...

UBI TU BESTTTT SKALI !!!!!!