25 December 2009

ORANG-ORANG YANG DIDOAKAN OLEH MALAIKAT


Allah SWT berfirman, "Sebenarnya (malaikat - malaikat itu) adalah hamba - hamba yang dimuliakan, mereka tidak mendahului-Nya dengan perkataan dan mereka mengerjakan perintah - perintah-Nya. Allah mengetahui segala sesuatu yang dihadapan mereka dan yang dibelakang mereka, dan mereka tidak memberikan syafa'at melainkan kepada orang - orang yang diridhai Allah, dan mereka selalu berhati - hati karena takut kepada-Nya" (QS Al Anbiyaa' 26-28)

Inilah orang - orang yang didoakan oleh para malaikat :

1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
Imam Ibnu Hibban meriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Barangsiapa yang tidur dalam keadaan suci, maka malaikat akan bersamanya di dalam pakaiannya. Dia tidak akan bangun hingga malaikat berdoa 'Ya Allah, ampunilah hambamu si fulan karena tidur dalam keadaan suci'" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/37)

2. Orang yang duduk menunggu shalat.
Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah salah seorang diantara kalian yang duduk menunggu shalat, selama ia berada dalam keadaan suci, kecuali para malaikat akan mendoakannya 'Ya Allah, ampunilah ia. Ya Allah sayangilah ia'" (Shahih Muslim no. 469)

3. Orang - orang yang berada di shaf bagian depan di dalam shalat.

Imam Abu Dawud (dan Ibnu Khuzaimah) dari Barra' bin 'Azib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada (orang - orang) yang berada pada shaf - shaf terdepan" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih Sunan Abi Dawud I/130)

4. Orang - orang yang menyambung shaf (tidak membiarkan sebuah kekosongan di dalm shaf).

Para Imam yaitu Ahmad, Ibnu Majah, Ibnu Khuzaimah, Ibnu Hibban dan Al Hakim meriwayatkan dari Aisyah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat selalu bershalawat kepada orang - orang yang menyambung shaf - shaf" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wat Tarhib I/272)

5. Para malaikat mengucapkan 'Amin' ketika seorang Imam selesai membaca Al Fatihah.

Imam Bukhari meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Jika seorang Imam membaca 'ghairil maghdhuubi 'alaihim waladh dhaalinn', maka ucapkanlah oleh kalian 'aamiin', karena barangsiapa ucapannya itu bertepatan dengan ucapan malaikat, maka ia akan diampuni dosanya yang masa lalu" (Shahih Bukhari no. 782)

6. Orang yang duduk di tempat shalatnya setelah melakukan shalat.

Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah, bahwa Rasulullah SAW bersabda, " Para malaikat akan selalu bershalawat kepada salah satu diantara kalian selama ia ada di dalam tempat shalat dimana ia melakukan shalat, selama ia belum batal wudhunya, (para malaikat) berkata, 'Ya Allah ampunilah dan sayangilah ia'" (Al Musnad no. 8106, Syaikh Ahmad Syakir menshahihkan hadits ini)

7. Orang - orang yang melakukan shalat shubuh dan 'ashar secara berjama'ah.

Imam Ahmad meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, " Para malaikat berkumpul pada saat shalat shubuh lalu para malaikat ( yang menyertai hamba) pada malam hari (yang sudah bertugas malam hari hingga shubuh) naik (ke langit), dan malaikat pada siang hari tetap tinggal. Kemudian mereka berkumpul lagi pada waktu shalat 'ashar dan malaikat yang ditugaskan pada siang hari (hingga shalat 'ashar) naik (ke langit) sedangkan malaikat yang bertugas pada malam hari tetap tinggal, lalu Allah bertanya kepada mereka, 'Bagaimana kalian meninggalkan hambaku ?', mereka menjawab, 'Kami datang sedangkan mereka sedang melakukan shalat dan kami tinggalkan mereka sedangkan mereka sedang melakukan shalat, maka ampunilah mereka pada hari kiamat'" (Al Musnad no. 9140, hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir)

8. Orang yang mendoakan saudaranya tanpa sepengetahuan orang yang didoakan.

Diriwayatkan oleh Imam Muslim dari Ummud Darda' ra., bahwasannya Rasulullah SAW bersabda, "Doa seorang muslim untuk saudaranya yang dilakukan tanpa sepengetahuan orang yang didoakannya adalah doa yang akan dikabulkan. Pada kepalanya ada seorang malaikat yang menjadi wakil baginya, setiap kali dia berdoa untuk saudaranya dengan sebuah kebaikan, maka malaikat tersebut berkata 'aamiin dan engkaupun mendapatkan apa yang ia dapatkan'" (Shahih Muslim no. 2733)

9. Orang - orang yang berinfak.

Imam Bukhari dan Imam Muslim meriwayatkan dari Abu Hurairah ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidak satu hari pun dimana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali 2 malaikat turun kepadanya, salah satu diantara keduanya berkata, 'Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfak'. Dan lainnya berkata, 'Ya Allah, hancurkanlah harta orang yang pelit'" (Shahih Bukhari no. 1442 dan Shahih Muslim no. 1010)

10. Orang yang makan sahur.

Imam Ibnu Hibban dan Imam Ath Thabrani, meriwayaatkan dari Abdullah bin Umar ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bershalawat kepada orang - orang yang makan sahur" (hadits ini dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhiib wat Tarhiib I/519)

11. Orang yang menjenguk orang sakit.

Imam Ahmad meriwayatkan dari 'Ali bin Abi Thalib ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Tidaklah seorang mukmin menjenguk saudaranya kecuali Allah akan mengutus 70.000 malaikat untuknya yang akan bershalawat kepadanya di waktu siang kapan saja hingga sore dan di waktu malam kapan saja hingga shubuh" (Al Musnad no. 754, Syaikh Ahmad Syakir berkomentar, "Sanadnya shahih")
12. Seseorang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain.

Diriwayatkan oleh Imam Tirmidzi dari Abu Umamah Al Bahily ra., bahwa Rasulullah SAW bersabda, "Keutamaan seorang alim atas seorang ahli ibadah bagaikan keutamaanku atas seorang yang paling rendah diantara kalian. Sesungguhnya penghuni langit dan bumi, bahkan semut yang di dalam lubangnya dan bahkan ikan, semuanya bershalawat kepada orang yang mengajarkan kebaikan kepada orang lain" (dishahihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Kitab Shahih At Tirmidzi II/343)

12 December 2009

Meteor


Hujan meteor geminid dijangka akan berlaku pada pagi ini dan isnin. Sebuah fenomena cakrawala yang menarik insaallah akan dapat disaksikan diseluruh dunia. Hujan meteor geminid adalah peristiwa yang terjadi setiap tahun dan ianya dikesan 150 tahun dulu dan dipercayaai setiap tahun ia akam menjadi semakin jelas dengan syarat cuaca ketika melihatnya adalah gelap gelita.

Pada tahun ini objek 3200 Pheathon berada pada jarak 18 juta kilometer dari bumi, jarak terdekat pernah dihampiri. Objek langit 3200 Phaethon adalah sebesar saiz bumi.

Apa yang sebenarnya berlaku adalah, apabila bumi berputar dan menghadap buruj Gemini, maka akan kelihatan taik bintang turun bagaikan hujan yang terang lagi jelas seakan akan bersumber daripada gugusan itu. Lantas ia dinamakan Metheor Geminid.

Sebenarnya metheor geminid ini boleh kelihatan selesai saja waktu senja, tetapi kekerapannya atau pesta tahi bintang geminid akan berlaku selepas tengah malam dan memuncak waktu pagi. Pada waktu pagi kita boleh melihat sekurang kurangnya 100 tahi bintang dalam tempoh 1 jam.

Jom kita saksikan bersama.

(Rujuk berita Harian m/s 23- kalau tak nampak jangan salahkan aku)

Halal

Abu Saed Al Khudry r.a telah meriwayatkan daripada Rasulullah s.a.w bahawa baginda s.a.w telah bersabda:"Setiap orang yg memperolehi pendapatan yang halal yg digunakkan untuk makanan dirinya sendiri, membeli pakaian dan memberinya kepada sesiapa dari kalangan makhluk Allah akan ditulis sebagai satu amalan kebaikan."

Di dalam kitab hadis Taghrib wat tarhib terdapat satu hadis panjang yang diriwayatkan oleh Saad bin abi waqas r.a katanya: "Ya Rasulullah! Berdoalah kepada Allah supaya di menjadikan aku di kalangan mereka yg makbul doanya." Rasulullah s.a.w pun bersabda: "Ya Saad sentiasalah menjaga kesucian dan kehalalan makanan kamu , dengan itu kamu akan tergolong di kalangan mereka yang makbul doanya. Aku bersumpah dngan Nya demi dia yang memegang nyawa Muhammad di dalam tangan Nya, apabila sesorang insan menelan secebis makanan haram ke dalam perutnya, maka amalan kebaikannya tidak akan diterima selama empat puluh hari."

Miqdam bin Maadi Karb r.a telah meriwayatkan bahawa rasulullah s.a.w telah bersabda maksudnya :"Tiada sesorang pun di kalangan kamu yg telah makan makanan yg terlebih baik dari makanan yg diperolehinya dari usaha tanganya sendiri."

Dosa Diampunkan
"Sesungguhnya diantara dosa dosa yg ada yg tidak boleh ditebus dengan pahla solat, sedekah atau haji namun dapat ditebus dengan kesusahpayahan dalam mencari nafkah." (At-Tabarani)

Aisyah r.anha telah meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda:"sesiapa sahaja keletihan pada waktu hari akibat bekerja terlalu kuat, semua dosanya akan diampunkan pada petang itu." ( Ahmad)

"Sesungguhnya Allah suka kepada hambanya yg bekerja dan berusaha. Barangsiapa bersusah payah mencari nafkah untuk keluarganya maka dia serupa dengan seorang mujahid di jalan Allah azza wa jalla" (Ahmad)

"Sesungguhnya Allah Taala suka melihat hambaNya bersusah payah dalam mencari rezeki yg halal." (ad Dailami)

07 December 2009

Banjir

Bermain banjir pengalaman baru bagi budak2 dibawah, dengan diawasi oleh makcik2 nya, mereka bermain sehingga lupa akan keseronokan yang lain di dunia ini.

Djah, umar jr dan ali berendam di laut mati.


Walaupun rumah Tok Maa tak naik air, main kat belakang umah pun jadi la... (jalan menuju kandang lembu aku)


Oppssss... sapa budak ni gagal dikesan...

05 December 2009

Nikmat

Baru empat hari aku di tinggalkan, terasa bosan, kosong, sepi...
Dulu riuh rendah, sampai aku sakit kepala...
Sekarang sepi sunyi, lagi sakit kepala...
Bukan aku sorang yang bosan kat rumah ni, bapa aku pun sama , tak ceria langsung...
Dulu bapa aku ada tempat nak bergaduh dan berebut saluran TV , tapi tidak untuk minggu ini...
Dulu aku suka makan kat rumah, walau tak seberapa tapi berselera...
Tapi minggu ni, makan kedai... nampak sedap tapi ...

Biasalah manusia akan sedar siapa diri ini bila nikmat dah tak ada...
Kehilangan nikmat pemandangan bila pakai cermin mata...
kehilangan nikmat pendengaran, bila telinga memerlukan bantuan pendengaran...
Kehilangan nikmat kesihatan, bila tekak di sumbat ubat ubatan...
Kehilangan nikmat bekeluarga bila diri ditinggalkan...
Kehilangan nikmat dalam ibadat bila iman tidak diusahakan..

..
..
..
..
Buah Hati ku begitu gembira untu meninggalkan aku, aku sedih dlm hati...


BCop bersiap sedia untuk menghadapi banjir di rumah Tok Maa...

27 November 2009

Korban...


Suatu hari, ketika Nabi ibrahim a.s sedang duduk menjaga kambing-kambingnya. Maka datanglah seorang hamba Allah lalu bertasbih:

‘Subhanallah!’

Oh, Alangkah terkejutnya Nabi Ibrahim a.s mendengar nama ‘kekasih’nya di sebut sebut sedangkan di zaman itu orang ramai tidak bersetuju dengan ugama yang di bawanya..

Lantas dengan penuh teruja, Nabi Ibrahim a.s segera mendapatkan orang itu lalu menyuruh hamba Allah tersebut ulang balik apa yang di tasbihkan..

Tapi hamba Allah itu membuat syarat, Nabi Ibrahim harus berikan separuh dari kambing baginda jika ingin beliau bertasbih lagi..

Terus sahaja nabi Ibrahim a.s berikan separuh dari kambing kepada hamba Allah itu, lalu bertasbihlah kalimah ‘SubhanAllah!’

Oh, alangkah gembiranya Nabi Ibrahim mendengar kalimah ini lalu memberikan kesemua kambingnya kepada hamba Allah itu..

Namun, Hamba Allah itu memulangkan kembali ke semua kambing dan berkata bahawa aku adalah Malaikat yang turun untuk melihat sejauh mana cintamu kepada Allah, kerana di langit, Allah selalu memujimu di hadapan kami, maka benarlah, kamu benar benar mencintai Allah lebih dari segala galanya...

Pada ketika yang lain Nabi Ibrahim a.s berdoa kepada Allah agar di berikan seorang anak lelaki yang soleh, dan di hujung usia, ketika umur sudah lanjut,maka datanglah keajaiban dari Allah, Nabi Ibrahim dikurniakan seorang anak lelaki yang comel... Nabi ismail a.s...

Ayah mana yang tidak gembira mendapat cahaya mata yang telah lama di idam idamkan? bukan main gembira lagi, lalu ketika itu 'cinta'nya pada anak telah melebihi cinta kepada Allah, maka di pendekkan cerita, Allah ingin nabi Ibrahim a.s buktikan cintanya pada Allah dengan cara meninggalkan anak dan isteri di Padang pasir yang tiada asbab hidup selama 7 tahun lebih kurang.

Demi cinta kepada Allah yang lebih dari segala-galanya, maka Nabi ibrahim AS sanggup korbankan masa yang amat berharga bersama keluarga lalu membawa isteri dan anak tercinta ke satu lautan pasir yang tandus, dan meninggalkan mereka..

“Abang ingin ke mana”

Tanya sang isteri dengan cemas dan sedih, tapi nabi Ibrahim a.s hanya membisu, berat mulutnya untuk berkata kata, lalu isteri bertanya lagi,

“Adakah ini perintah Allah?”

Nabi Ibrahim membenarkan lalu meneruskan perjalanan meninggalkan mereka berdua di padang ‘kematian’.., tiada jiran, tiada tanaman, tiada teduhan, tiada teman.., yang tinggal hanya kesabaran dalam kepasrahan..

Tujuh tahun setelah pemergian Nabi Ibrahim a.s meninggalkan Nabi Ismail a.s dan isterinya di padang pasir, Mekah telah berubah wajah, dari padang tandus, telah menjadi oasis, telah menjadi kota, berkat mukjizat nabi Ismail mehentak kaki setelah ibunya berlari dari safar dan marwah, orang ramai juga telah ramai menatap di sana..

Dari jauh, kelihatan Nabi Ibrahim a.s pulang bersama tungganganya.., pulang dengan hati yang berbunga-bunga, al-maklumlah anak dah besar, boleh main lari-lari, main sorok-sorok, mainbatu seremban, main ketawa-ketawa, dan lain lain..

Dan pada waktu itu sekali lagi tumpuan, dan fikir nabi Ibrahim a.s pada anaknya begitu tinggi melebihi tumpuan kepada Allah sehingga datang perintah baru dari Allah untuk buktikan iman dan cintanya iaitu tidak boleh turun dari unta dan kena keluar lagi ke jalan Allah selama 3 tahun,
Sambil menangis Siti Hajar membasuh kaki suami tercinta dengan air zam-zam dan kata Siti Hajar (lebih kurang):

“Allah yang sama jaga abang dalam api, Allah yang sama juga jaga saya dan anak abang, pergilah abang, bila ini perintah Allah maka janganlah bimbang, kerana ALLAH BERSAMA KITA, ALLAH TAK KAN SIA-SIAKAN KITA.!!!

Lalu menghilanglah Nabi Ibrahim meninggalkan mereka untuk waktu yang belum di ketahui akhirnya...

Diriwayatkan sebelum Nabi Ibrahim a.s mendapat anak lelaki, demi cintanya kepada Allah, baginda pernah membuat ibadat korban sebanyak 1,000 kambing, 300 lembu dan 100 unta di jalan Allah. Melihatkan kepada banyaknya jumlah korban yang dilakukan, maka kagumlah para malaikat akan betapa hebatnya cinta Nabi Ibrahim a.s kepada Allah.

Kemudian, Nabi Ibrahim a.s bersabda:

“Semua yang menjadi korban itu belum apa-apa lagi bagiku. Demi Allah, kalau aku dikurniakan anak lelaki, sudah tentu aku juga sanggup korbankan dia untuk Allah.”


Ketika Umur Nabi Ismail 10 tahun, Nabi Ibrahim a.s telah di benarkan pulang berjumpa anak dan isteri...

Maka sekali lagi cinta dan tumpuan baginda pada anaknya melebihi dari cinta dan tumpuannya pada Allah hinggalah Allah mengeluarkan perintah baru untuk nabi Ibrahin a.s untuk buktikan kesungguhan cintanya pada Allah yang kononnya mengatasi segala-galanya.

Lalu pada malam itu, baginda Nabi Ibrahim a.s telah mendapat mimpi supaya di tunaikan nazarnya demi membuktikan cinta kepada Allah..

Akrian, berkatalah nabi Ismail a.s sebelum di sembelih:

Wahai ayahku, kerjakanlah apa yang diperintahkan. Insya-Allah ayah akan mendapatkan aku sebagai orang yang sabar, iaitu terhadap apa yang diperintahkan kepada ayah untuk menyembelih aku.

Wahai ayah, aku sampaikan beberapa pesan kepada ayah. Hendaklah ayah mengikat tanganku supaya aku tidak bergerak-gerak yang mungkin menyakitkan ayah

Hendaklah wajahku dihadapkan ke tanah supaya ayah tidak melihat lalu menimbulkan kasih sayang ayah kepadaku

Hendaklah ayah melipatkan kain ayah supaya tidak tercemar dengan darah, meskipun sedikit hingga mengurangi pahala aku dan mungkin juga diketahui oleh ibu sehingga dia menjadi susah.

Hendaklah ayah menajamkan pisau ayah, lagi pula mempercepatkan jalannya di atas leher ku, supaya tidak terlalu sakit kerana mati itu sakit sekali.

Hendaknya ayah membawa bajuku kepada ibu sebagai tanda kenangan daripadaku serta sampaikan salam aku kepadanya dan katakan kepadanya: ‘Bersabarlah engkau terhadap perintah Allah’ dan jangan ayah beritahukan kepadanya bagaimana ayah menyembelih ku, serta bagaimana pula ayah mengikat tanganku.

Hendaklah ayah tidak memasukkan anak-anak ke rumah ibu supaya dia tidak terlalu sedih mengenangkan aku.

Nabi Ibrahim berkata:
Sebaik-baik penolong adalah engkau wahai anakku, untuk melaksanakan perintah Allah SWT.”

(Nabi Ibrahim, sesungguhnya doamu untuk mendapatkan anak yang soleh telahpun makbul)
Kemudian Nabi Ismail berkata:

“Wahai ayahku, lepaskan ikatan tali tanganku dan kakiku supaya Allah tidak memandang aku sebagai orang yang terpaksa mentaati perintah Allah. Bahkan letakkan pisau itu di atas leher aku supaya malaikat tahu, bahawa putera Ibrahim itu mentaati perintah Allah dengan ikhtiar iaitu dengan pilihannya sendiri.”

Maka, Nabi Ibrahim pun meluruskan dua tangan Ismail dan dua kakinya tanpa ikatan, serta memalingkan wajah ke tanah, lalu menggerakkan pisaunya dengan sekuat tenaganya.

Lalu Nabi ismailpun di sembelih...

Suatu waktu, Allah telah membuka pintu langit, dan membuka semua mata malaikat di langit dan laut. Lantas terlihatlah akan malaikat bahawa Nabi Ibrahim a.s sedang menyembelih puteranya iaitu Nabi Ismail, lantas semua Malaikat tersungkur sujud kepada Allah dengan penuh ketakutan.

Kemudian Allah berfirman bermaksud:
“Perhatikan olehmu sekalian kepada hamba-Ku, bagaimana dia melakukan pisau di atas leher puteranya untuk mencari atau mengharap keredaan-Ku, sedang kalian dulu semua mengatakan :‘Apakah Engkau menciptakan orang yang akan berbuat kerosakan di bumi, dan akan menumpahkan darah, sedang kami sekalian mensucikan Engkau?”

Tuan tuan yang mulia..

Nabi ibrahim a.s tidak diperintah untuk sembelih seekor binatang
Tapi diperintah untuk sembelih seorang manusia…

Nabi ibrahim a.s tidak diperintah untuk sembelih seorang manusia sahaja
Tapi manusia itu adalah anak dia…

Nabi ibrahim a.s tidak diperintah untuk sembelih anak dia sahaja
Tapi itulah satu-satunya anak dia…

Dan baginda telah melakukannya….

Allah telah terima pengorbanan Nabi Ibrahim a.s, pisau menjadi ‘tumpul di leher Ismail a.s, dan Malaikat jibrail telah datang membawa qibas sebagai ganti...

Maka bertakbirlah mereka kepada Allah yang Maha Tinggi..

Aku dan korang di sini.., adakah benar kita telah membuat pengorbanan di jalan Allah?
Sanggupkah kita ‘meyembelih’ perasaan bersama anak dan isteri demi untuk ugama?

Dipetik dan disunting dari Blog: Keretamayat

19 November 2009

Bahan Kimia Berbahaya...

Semalam, latihan tumpahan bahan kimia di buat di tempat kerja aku, Kali ini semua pekerja didedahkan dengan apa itu bahan kimia, sifat2 nya dan bahaya yang boleh mengundang padah.

Bagi aku yang selalu terdedah kepada bahan kimia berbahaya, macam dah lali tapi langkah langkah keselamatan tidak pernah aku abaikan.

Alat perlindungan keselamatan atau PPE sentiasa dikemaskinikan dan dijaga. Walau apa kata2 kawanku bila aku memakainya, aku buat2 tak tau je... Ada yang macam muncung babi (respirator) macam tukang masak (appron) macam pua chu kang (boot kuning) dan lain lain.

Bagi mereka yang tak mengambil berat dan tak ambik tau tentang keselamatan, puas aku nasihat tapi buat buat tak dengar je. PPE yang aku sediakan bila dia terlibat dengan kerja2 yang melibatkan bahan kimia tidak digunakan... kurang kesedaran.

Tapi selepas latihan semalam, aku tengok salah seorang staf yang paling hardcore (kalau tempat bisingan tinggi hanya guna kertas tisu untuk tutup telinga) hari ini telah memakai glove, google dan respirator bila membuat kerja ditempat aku.

Nampaknya latihan berterusan amat penting untuk memupuk kesedaran akan bahaya bahan kimia.

Fit Test sedang dijalankan, untuk mengetahui pemakaian adalah betul, dan tidak terdedah pada bahan berbahaya ... (macam tahanan abu Gharib plk).



Walaupun yang di buat masih tidak sempurna tapi, memadai untuk mereka yang baru mengenal akan bahaya dan cara menanganinya...


11 November 2009

Kawan...

Terasa malas nak update lanam ni, bukan tak ada idea tapi malas teramat sangat untuk menulis...
Seminggu dua ni banyak cerita menarik, antaranya anak sedara aku yang pertama kali aku temui selepas 6 bulan dilahirkan... montel sungguh. Anak aku bcop yang hilang di Angsana, menyebabkan jantung aku berdengup kencang. Kereta aku yang terperangkap di tempat parking sehingga tak boleh keluar. dan lain lain lagi.

Termasuk juga cerita menarik aku dapat berjumpa dengan kawan sekerja aku yang sudah hampir setahun kelibatnya nya di tempat kerja tidak aku jumpai ...(berhenti kerja da...) Seronok dapat mendengar cerita dari dia, yang aku nampak dia dari dulu lagi mempunyai idea2 yang bernas. Masih tidak berubah dulu kini dan selamanya...

Chief Azani bersama Mr Z

Cheif semoga kau tabah menghadapi ujian dariNya dan berjaya dalam kehidupan dunia dan Akhirat...

16 October 2009

Sedekah...


Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi saw sabdanya ” Ada seorang lelaki berkata, “Aku hendak bersedekah malam ini.” Lalu dia keluar membawa sedekahnya dan disedekahkannya kepada perempuan lacur. Esok pagi orang banyak mempercakapkan bahawa tadi malam ada pelacur yang diberi orang sedekah. Orang itu berujar, “Wahai, Allah! Segala puji bagi-Mu yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur. Aku akan bersedekah lagi.”

Dia pergi pula membawa sedekahnya, lalu diberikannya kepada orang kaya. Pagi-pagi orang banyak mempercakapkannya pula, bahawa tadi malam ada orang memberi sedekah kepada orang kaya. Lalu orang yang bersedekah itu berkata, “Wahai, Allah! Untuk-Mulah segala puji, kerana Engkau telah menjadikan sedekahku jatuh kepada orang kaya. Aku akan bersedekah lagi.”

Dia pergi pula membawa sedekahnya, dan diberikannya kepada si pencuri. Pagi-pagi orang banyak mempercakapkannya pula, bahawa tadi malam ada orang bersedekah kepada pencuri. Orang yang bersedekah itu pun berujar pula, “Segala puji bagi Allah yang telah mentakdirkan sedekahku jatuh kepada pelacur, kepada orang kaya, dan kepada pencuri.’

Kemudian orang itu didatangi malaikat seraya katanya :”Sedekah anda sudah diterima baik oleh masing-masing orang yang anda beri sedekah. Adapun perempuan lacur, semoga dia berhenti dari perbuatan melacur; kepada si kaya, semoga dia menyedari dirinya dan bersedekah pula; dan untuk si pencuri, semoga dia berhenti mencuri.”[HR Muslim]

Berdasarkan hadis ini jelas sekali kepada kita bahawa sedekah kita tetap diterima oleh Allah seandainya ada keikhlasan di atas apa yang disedekahkan oleh kita. Sesiapa pun yang menerima sedekah kita tidak menjadi masalah, walaupun mungkin pada pandangan nilaian mata manusia sedekah yang kita lakukan berlaku di luar adat manusia. Tetapi bila kita membaca mafhum hadis ini jelas sekali apabila kita timbul niat untuk bersedekah, maka jangan kita berfikir panjang kepada siapa dan berapakah jumlahnya yang akan kita keluarkan untuk bersedekah.

Lelaki yang disebut di dalam hadis ini tidak menghiraukan apa jua perkataan yang keluar walaupun sedekah yang dikeluarkan tidak menepati nilaian mata manusia, namun apa yang lebih penting ialah nilaian amal kebajikan di sisi Allah swt.


Jadilah golongan yang memberi kerana kedudukannya jauh lebih mulia berbanding mereka yang menerima. Allah swt amat memuliakan golongan yang memberi ini, tetapi seandainya mereka memberi tetapi dalam keadaan si penerima tidak redha dan merasa benci dengan pemberian dan sedekahnya kerana wujud kejian dan kata-kata yang tidak baik, maka adakah ianya mendapat rahmat di sisi Allah? Mudah-mudahan amal baik kita ini diterima oleh Allahswt.

14 October 2009

Berita...

Aku ada satu berita baik dan satu berita buruk...
bila kita disuakan dengan berita baik dan berita buruk kita biasanya akan memilih untuk mendengar berita baik dahulu diikuti oleh berita buruk.
Kenapa?, mungkin kerana kita suka gembira dulu baru duka, susah dulu baru senang....
Bila berserita tentang berita baik dan berita buruk ni, aku selalu teringat Mr thinschdmit, tenaga pengajar kat tempat aku kerja, yang kerja dia hanya bagi training pada staf baru. setiap pagi sebelum mengajar aku dulu dia akan bertanya "Any good news any bad news"...

Tapi pada aku bila kita mendengar berita baik dahulu atau buruk dahulu tidak ada masalah yang penting kita ingat Allah.
Alhamdulillah bila dengar berita baik dan inalilahi... atau istighfar bila dengar berita buruk.

Ok la berita baik...aku simpan dahulu la mungkin entry lain kali.. aku tak sangup korang tersenyum kemudian bersedih plak...

So berita buruk, yang aku nak cerita ni, aku harap agar kawan2 dapat tolong doakan supaya sejahtera hendaknya.

Malam tadi aku dapat berita, Anak sedara aku yang kat subang dimasukkan ke hospital regency kerana positif H1N1.
Ali semasa di sekayu

Ali dijangkiti H1N1 selepas balik dari UIA (konvo Cik Myra)...
Ramai yang berkumpul bersama2 ali di sana kecuali keluarga aku...

Semoga semuanya selamat...

27 September 2009

Hari Raya...


Budak2 paling seronok bila mendengar perkataan balik kampung, aku seronok sikit je... Tapi kalau aku ada draber mesti aku seronok banyak maklumlah 9 jam perjalanan.
Seperti tahun tahun yang lepas Hari Raya mesti di sambut di Trengganu, kg org umah dah masuk 5 tahun kot. Alasannya aku duduk johor dan abah duduk dengan aku, so setahun sekali yang penuh syahdu di mesti di sambut di Trengganu...

Raya Haji plk dan beberapa tahun berturut turut di sambut di Johor, terasa hambar kerana adik beradik aku pun tak balik kampung.
Sebenarnya aku rindu zaman aku muda remaja dulu, menyambut raya bersama keluarga. yang paling seronok malam raya kami (4 beradik) + Mak + aBAH bergotong royong masak ketupat, rendang dll... menghias rumah, anak anak buah pulak sibuk main pelita dan bungga api...

Tapi bila dah berumur ni keseronokan kurang la pulak, sedih ada la sebab Ramadan yang berkat melabuhkan tirainya dan pergi meninggalkan aku bersama jutaan ganjaran yang disediakan. Macam Jcard la senang sikit nak faham, berebut rebut orang dengan tawaran 70 peratus diskaun, sampaikan nak cari parking pun susah.
tapi ramadan lain bukan diskaun 70%, setiap amalan fardu digandakan 70 kali dan amalan sunat menjadi amalan fardu.. mana nak dapat dalam bulan lain.... So Tahniah Kepada yang berusaha bersungguh tu...

So berbalik raya di trengganu tahun ni, macam biasa la pagi sebelum solat sunat, aku dan biras2 aku menghidupkan bara2 api (bukan Bola Bola api) untuk memanggang saty... hidangan wajib di pagi raya. Selepas solat kali berkumpul untuk mencuci dosa ( mintak maaf la) dan berebut duit raya heheh... tapi aku tak dapat duit raya budak2 la seronok, dalam sekelip mata setiap anak2 aku dapat mengumpul RM100 seorang bestnya...


Nak menghidupkan api? tanya Ayah aku dia pakar...

Sedap satay ni, resepi maa aku...



Gambar keluarga tahun ini, Abg ipar&family dia je tak de...

Gambar aku sekeluarga, dari kiri aman, djah, abby, bcop & muhammad

Penyumbang terbesar duit raya tahun ini...cik myra (spekmataku)

ayah Cik, penyumbang baru tahun ini...

Cik Cyla, juga penyumbang baru tahun ini..

Oleh kerana tahun ini ada 3 penyumbang baru, ini bermakna anak2 aku dapat banyak duit raya dan duit aku selamat...



18 September 2009

Selamat Hari Raya


Kepada semua kekawan, selamat hari raya maaf zahir batin...
Kepada yang balik kampung, berhati hati dan bersopan di jalan raya...
Kepada yang buat rumah terbuka, jangan lupa jemput aku...
Kepada yang dah standby duit raya, jangan lupa untuk aku...

masih ada lagi satu malam lagi dalam bulan ramadan (malam ganjil lagi) so gunakan sebaik mungkin...
jangan lupa doa untuk aku...

13 September 2009

LAILATUL QADAR

PETUA OLEH IMAM GHAZALI DAN LAIN-LAIN ULAMA’ UNTUK CARI MENCARI MALAM LAILATUL QADAR

JIKA AWAL RAMADHAN JATUH PADA HARI:

AHAD ATAU RABU – MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 29 RAMADHAN

ISNIN - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 21 RAMADHAN;

SELASA ATAU JUMAAT - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 27 RAMADHAN;

KHAMIS- MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 25 RAMADHAN

SABTU - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 23 RAMADHAN;

Kata Sheikh Abu Hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan lailatul qadar pada malam yang tepat mengikut petua diatas.

Berdasar petua di atas, insyaAllah malam qadar akan jatuh pada malam ke 23 Ramadhan bersamaan dengan hari sabtu malam ahad ini (12-sept-2009).

Walau bagaimanapun, janganlah ibadat pada malam ini sahaja, carilah malam qadar pada malam-malam ganjil yang lain juga!!!

Tanda malam Qadar ialah :

Malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas;

Siangnya cahaya matahari warnanya pucat;

Pada malam itu malaikat Jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.

MARILAH KITA BERAMAI-RAMAI MEMERIAHKAN SUASANA 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN DENGAN BERIBADAT KEPADA ALLAH SWT DENGAN IKHLAS DAN PENUH KEIMANAN, MUDAH-MUDAHAN KITA DAPAT KURNIAAN ALLAH YANG KELEBIHANNYA PAHALANYA MELEBIHI - 1000 BULAN ATAU 83 TAHUN UMUR KITA.


10 September 2009

Ibu, Anak Dan Menantu

semoga menjadi pengajaran berguna buat kiter semua..hehehe

Ibu, Anak Dan Menantu

Suzana
(nama sebenar)dan Razman(nama sebenar) adalah pasangan yang paling bahagia dari sejak zaman sekolah..mereka sering kelihatan bersama di kantin, di dlm kelas mahupun waktu belajar di luar kelas...

Sesudah tamatnya zaman persekolahan, mereka menyambung pelajaran di sebuah U swasta yg terletak di sekitar kuala lumpur mereka bagaikan belangkas yang x dapat di pisahkan lagi.........tetapi dalam setiap percintaan mesti ada dugaan nya.. ‘

Salmah seorang ibu yg bengis & terlalu mengongkong keluarganya untuk mengikuti sgala kehendak nya.. Salmah adalah ibu kpd Suzana.
Pada suatu hari, Salmah mendapat tahu bahawa anak tunggalnya keluar dgn seorang lelaki iaitu Razman. Dia mendengar khabar itu drpd jiran2 nya. Salmah pun naik berang dan sgt marah terhadap Razman & mnyimpan dendam terhadap Razman..
Salmah sanggup memberhentikan pengajian anaknya dari belajar di U itu........dengan niat utk memisahkan mereka.
Setelah 3 bulan Suzana berhenti, datanglah Razman dgn rombongan meminangnya ke rumah Suzana. Ibu nya terpaksa akur dgn perhubungan percintaan mereka kerana menyedari bahawa jodoh anaknya itu memang kuat untuk Razman.
Setelah setahun berlalu mereka pan di ijab qabul kan ...... Mereka berdua bercadang hendak pergi honeymoon ke Pulau Tioman.......tapi malang telah menimpa mereka......
Razman dan Suzana telah mendapat kemalangan semasa dalam perjalanan ke Pulau Tioman. Salmah bertambah marah kerana kemalangan itu menyebabkan muka Suzana mengalami luka yang teruk sehingga kulit muka nya tersiat. Malah meninggalkan kesan yang amat menakutkan......
Sejak kemalangan itu kebencian Salmah terhadap Razman begitu membuak2. Razman berasa kecewa akan sikap Ibu mertuanya......tambahan mengetahui berita tentang wajah anaknya menjadi cacat seumur hidup.
Razman cuba utk memperbaiki keadaan........Razman bertemu dengan doktor bagi merawat muka isterinya dengan cara mendermakan kulitnya. Perkara ini Razman telah memohon agar doktor berjanji akan tidak menceritakan kepada isteri dan ibu mertuanya.
Setelah seminggu Suzana membuat pembedahan muka, Salmah begitu gembira melihat perkembangan muka anaknya dan memeluk cium muka anaknya. Namun dendamnya terhadap menantu tidak pernah padam. Doktor tersenyum melihat kegembiraan Suzana dan ibunya.
Salmah bertanya kepada doktor dengan penuh harapan siapakah insan yang sanggup mendermakan kulit untuk pembedahan muka anaknya. Doktor terdiam seketika lalu menjawab......penderma tersebut menyuruh saya agar tidak memberitahu akan identitinya kepada puan. Salmah akur dan kecewa dengan jawapan dari doktor tersebut dan mencium muka anaknya berkali-kali.
.........................

Sebenarnya Doktor telah menyimpan rahsia Razman yang mana telah mendermakan kulit punggungnya untuk pembedahan muka isteri kesayangannya. Cuba lah kalau rahsia ini terbongkar dan Salmah (ibu mertuanya) tahu yang pipi anaknya di cium berkali-kalai itu adalah kulit punggung menantunya yang dibenci.
Macamana erkkk reaksi ibu mertua
kalau dia tahu...

29 August 2009

Berdehem dalam solat...


aZAM: Ustaz, salam.. saya ada mendengar perbuatan berdehem dalam solat boleh membatalkan solat tersebut, apa pandangan ustaz? terima kasih...


al-Alorstari: aZAM, Mengikut Qaul Syafieyyah berdehem membatalkan sembahyang namun diharuskan oleh Mazhab yg lain. Mereka membataskan jika berdehem kerana ganguan tekak dan menganggu bunyi bacaan (Makhraj hurup)


al-Alorstari: maka ianya diharuskan. begitu juga dgn sesetengah qaul dlm Sayafieyyah kerana mendengar bunyi bacaan adalah Rukun Qauli. Wallahu'alam.

al-Alorstari: Bagi yg sengaja berdehem maka ianya BATAL. Tamat.

28 August 2009

Ramadhan...


Ramai hati hati yang pemurah di bulan yang mulia ini, begitu juga dengan hati yang dulu keras menjadi lembut.... Alhamdulillah.

Tidak dapat di nafikan, ramai orang yang berebut rebut untuk berbuat baik pada bulan yang mana amalan sunat diganjari seperti amalan fardu dan amalan fardu diganjari seperti 70x fardu... bertapa besar rahmat Allah kepada kita semua.

Jadi kalau kita sendiri yang mensia siakan peluang ini janganlah kita menyalahkan orang lain. Dalam setahun hanya ada sebulan saja dimana rahmat Allah ini terbuka dengan luas yang mana kalau kita terlepas, mungkin kita tidak akan dapat mengantikan dengan bulan bulan yang lain.

Pada bulan ini pintu-pintu syurga dibuka sepenuhnya. Pintu-pintu neraka ditutup. Penduduk langit bergembira. Malah, syurga yang sedia hebat, diperindahkan dan dihiaskan lagi bila munculnya Ramadhan. Segalanya tidak sama lagi. Satu rakaat solat dalam Ramadhan, sama sekali tidak sama dengan satu rakaat solat di luar Ramadhan. Satu 'Subhanallah' dalam Ramadhan, jauh sekali beza pahalanya dengan satu 'Subhanallah' di luar Ramadhan. Bezanya seperti jarak langit dengan bumi.

Cuma satu perkara, yang sangat perlu kita ingatkan, istimewanya dalam bulan Ramadhan ini, marilah kita berusaha untuk benar-benar jaga solat lima waktu kita. Dapat dilihat ramai yang begitu bersungguh-sungguh untuk tarawih. Bersesak-sesak. Ada yang buat 8 rakaat, ada yang 20 rakaat. Ada yang bukan setakat 20 rakaat, siap imam hafiz lagi. Maka penuhlah masjid dan surau waktu tarawih. Malah melimpah-limpah. Apa yang menghairankan, kenapa semasa Maghrib dan Subuh, surau yang sama, kariah yang sama; tetapi menjadi kosong tidak seperti semasa tarawih? Malah dapat dilihat juga, isyak dilepaskan daripada berjemaah, sekadar datang untuk bertarawih sahaja. Apa sudah jadi?

Adakah kita faham bahawa nilai tarawih berjemaah itu lebih tinggi nilainya di sisi Allah melebihi nilai Maghrib, Isyak dan Subuh berjemaah? Wallahi.. Demi Allah! Nilai dua rakaat solat Subuh berjemaah itu jauuuuuh lebih tinggi daripada 20 rakaat solat tarawih. Lebih rugi lagi... satu solat fardhu yang kita lakukan dalam bulan Ramadhan, Allah gandakan ganjarannya seperti 70 kali kita bersolat fardhu di luar Ramadhan... Siapa yang sanggup solat sampai 70 kali. Dan jika solat berjemaah kita dapat 27 ganjaran pada bulan bulan lain maka pada Ramadhan 27 x 70... Allahhuakhbar

Kita perlu faham, bila Allah letakkan pahala dan ganjaran yang tinggi kepada sesatu amalan, maka itu menunjukkan tahap suka dan redha Allah yang lebih besar kepada amalan tersebut. Bukankah kita beramal ini untuk 'menyukakan' Allah? Supaya Allah suka kepada kita. Bila Allah suka, maka Allah akan redha kepada kita? Jika demikian, kenapa kita tinggalkan atau remehkan perkara yang disukaiNya...

Semoga aku dan kawan2 semua dapat amal apa yang aku tulis ini... amin




20 August 2009

Audit...

Auditer berkenan dengan bunga yang ditanam... ye ke???

Alhamdulillah selesai sudah, setelah 3 hari company aku di audit. Audit kali ini adalah khusus untuk ISO 90001/2008 dan ISO 14001.

Sebulan sebelum audit ni, department aku lah yang paling sibuk. Tumpuan lebih kepada Environment kerana untuk documentation aku rasa tak ada masalah. Untuk tu aku jamin 100% update, sentiasa dari masa ke semasa. Tapi untuk ISO 14001 aku risau sikit maklumlah Buangan berjadual yang dari dulu memang susah untuk di jaga. Walaupun dari masa ke semasa trainning diberi, taklimat di beri , nasihat di beri, peringatan di beri tapi bagi se setengah staff ibarat mencurah air ke daun keladi, ibarat masuk telinga kanan keluar telinga kiri.

Papan tanda dari bahasa english ke bahasa melayu di tampal, tapi masih sama. Mereka buat buat tak tau je... macammana tak bengang bila buka tong buangan berjadual elektronik waste dalam tu ada cotton glove, botol air, kertas dan lain lain. Tak sekolah ke yang buang ni. Geram geram.

So attitude mereka ni memang susah nak diatasi, so sebagai langkah terbaik sehari sebelum audit aku berjalan keliling kilang untuk memastikan semuanya lancar. Mana2 yang tak betul aku betulkan. Alhamdulillah walaupun penat aku puas hati. mana2 yang tak kena aku refer to department yang berkaitan, suruh dia selesaikan.

Bila bos aku tanya aku macammana semua, aku kata beres bos...
So pagi sebelum audit, ada sorang staff yang tunjuk rajin tanya aku mana nak buang Scheduled Waste XXX, aku kata kau masukkan ke tong XXX dan pls lable dengan lebal xxx. Masa aku nak assist dia, bos aku plk panggil untuk pre audit meating, so aku tinggal la mamat ni buat sorang2.

Selepas pre audit meeting, aku pun terlibat sama untuk di audit. Hari pertama tumpuan diberi khusus kepada ISO14001. Auditer ni yang memang aku kenal memang teliti, satu persatu di periksanya. Untuk documentation memang ok, so bila plant tour... memang aku risau.

Setelah satu persatu di periksa sampai lah ke scheduled waste.... berdebar aku.
betul sangkaan aku semalam aku check ok hari ni ko... geram aku mamat manalah yang suka2 mencampurkan waste berlainan kod ke dalam tong yang sama....geram geram.
Tiga kesalahan di kesan, bos aku kat situ juga melenting, bukan kat aku tapi kat department manager yang lain... yang tak pandai mendidik staff dia....
Bila aku tanya sapa yang buat semua tak mengaku.. tak pe aku check cctv... kata ku pada HR mgr.

Bila aku check cctv, rupanya ... org yang aku kenal sangat, lepas audit tu dia ada kata pada kawan aku "sapalah yang bodoh buang tinner waste dalam scrap matel ni." tak sangka aku, ada gunting dalam lipatan rupanya...heheh. Dia membodohkan diri dia sendiri rupanya... tapi dia masih tak tau apa yang aku dan kawan2 dia tau. Biarlah rahsia... eh macam CT plak.

Budak ni satu lagi kes, aku bagi nasihat beberapa kali dia tak hirau, ada ke patut buat kerja tak pakai safety shoes, safety halmet pun tak pakai. Aku cakap kat dia water jet tu kalau kena kaki boleh putus jari kaki kau dia buat bodoh je... Bila aku tangkap gambar dia baru tau takut...
Tersengih2 datang jumpa aku minta maaf...

Kekadang orang mengangap keselamatan satu pekara yang boleh di angap ringan. Aku tak faham kenapa. kalau terjadi kemalangan sapa susah... mereka dan keluarga mereka susah, aku pun susah nak jawap pada DOSH/JKKP.

14 August 2009

PERGI TAK KEMBALI

SETIAP INSAN PASTIKAN MERASA
SAAT PERPISAHAN TERAKHIR
DUNIA YANG FANA AKAN DITINGGALKAN
HANYA AMALAN YANG AKAN DIBAWA

TERDENGAR SAYUP SURAH DIBACA
SAYU ALUNAN SUARA
CEMAS DI DADA LEMAH TAK BERMAYA
TERBUKA HIJAB DI DEPAN MATA

SELAMAT TINGGAL PADA SEMUA
BERPIASH KITA SELAMANYA
KITA TAK SAMA NASIB DISANA
BAIKLAH ATAU SELAMANYA

AMALAN DAN TAQWA JADI BEKALAN
SEJAHTERA ,BAHAGIA PULANG....
KE SANA.

SEKUJUR BADAN BERSELIMUT PUTIH
REBAH BERSEMADI SENDIRI
MENGHARAP KASIH ANAK DAN ISTERI
APA MUNGKIN PAHALA DIKIRIM

TERBARING SEMPIT SELUAS PUSARA
SOAL BICARA TERUS BERMULA
SESAL DAN INSAF TAK BERGUNA LAGI
HANCURLAH JASAD DIMAMAH BUMI

BERPISAH SUDAH SEGALANYA
YANG TINGGAL HANYALAH KENANGAN
DIIRINGI DOA DAN AIR MATA
YANG PERGI TAK AKAN KEMBALI LAGI

( Vokal : Asri Ibrahim / Kumpulan Rabbani )

Sebenarnya umat kini tergolong di antara umat2 yang paling pendek usianya. Umat2 terdahulu ada yang sampai mencapai umur seribu tahun, bahkan ada yang lebih dari itu.

Sebahagian ulama mengatakan bahawa umat2 yang terdahulu ada yang belum baligh sehingga mencapai umur lapan puluh tahun. Diriwayatkan bahawa ketika sebahagian dari bani Adam meninggal dunia pada umur kurang lebih seratus tahun, maka banyaklah makhluk yang merasa simpati terhadapnya, kerana telah meninggal dalam umur muda.

Diriwayatkan lagi, bahawa Rasulullah saw ketika merasakan bahawa umur umatnya terlalu pendek dibandingkan dengan umur umat terdahulu, beliau pun memohon dan bertadharru (memohon dengan sikap merendah dan beriba-iba) kepada Allah swt, mengadukan kependekan umur umatnya sehingga tidak cukup waktu bagi mereka untuk memperbanyakan ketaatan kepada Allah swt dan menambah amalan untuk akhiratnya.

Dengan itu berkuranglah kesempatan mereka untuk mendapatkan pahala, yang lebih banyak dari Allah swt atau untuk mencapai darjat dan kedudukan tinggi di sisi Allah azza wajalla.

Maka Allah menganugerahkan kepada umat Muhammad malam Lailatul Qadar yang lebih utama dari seribu bulan. Sehingga apabila umat ini bangun malam dan mengerjakan ibadat kepada Allah swt pada malam itu, seolah-olah ia telah beribadat selama seribu bulan (83 tahun 4 bulan).

Dan jika ada orang yang telah bangun beribadat pada malam lailatul qadar selama dua belas tahun, maka ia sama saja seperti orang yang beribadat kepada Allah swt selama seribu tahun lebih.

Renungkan lah hal ini....

Itulah kurnia besar dari Allah swt yang diberikan kepada umat ini. Berkat doa Rasulullah saw dan kemuliaan peribadinya disisi Allah swt. Semoga kita dapat menghargai pemintaan Nabi Muhammad saw dan pemberian dari Allah swt ini, dengan tekun mengerjakan ibadat pada bulan yang mulia bulan Ramadhan pada tahun ini.

Selamat menyambut Ramadhan, semoga puasa tahun ini lebih baik dari tahun2 terdahulu dan semoga malam2 ramadhan tahun ini dihiasi dengan amal ibadat kepada Allah swt....

13 August 2009

Doa H1N1

Jangan terpedaya dengan risalah doa pelindung H1N1

SHAH ALAM 13 Ogos – Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) meminta orang ramai agar tidak terpedaya dan terkeliru dengan risalah doa pelindung diri daripada jangkitan selesema babi atau Influenza A (H1N1) yang kini giat disebarkan kepada orang ramai oleh pihak-pihak tertentu.

Pengarahnya, Datuk Mohamed Khusrin Munawi berkata, risalah yang didakwa disediakan oleh seorang pegawai Bahagian Pendakwah Bebas JAIS itu sebenarnya tiada kaitan dengan pihaknya dan dikhuatiri boleh mengelirukan umat Islam.

Ini kerana kata beliau, setelah merujuk kepada Jabatan Mufti Selangor, doa tersebut bukanlah doa yang khusus bagi melindungi H1N1 yang dimaksudkan tetapi merupakan doa yang diamalkan oleh ahli kumpulan Al-Arqam yang sudah diharamkan. - Utusan


kepada yang telah menerima email doa seperti di atas minta di abaikan doa tersebut. Telah tersebar melalui e-mail meminta orang ramai mengamalkan dan menyebarkan satu doa pelindung dari penyakit berjangkit, disediakan oleh seorang ustaz dari Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), lengkap dengan no. telefon (bimbit) dan no. rujukan JAIS.

setelah di selidiki tiada "Bahagian Dakwah Bebas" di JAIS. Nombor telefon itu juga tidak ada jawapan apabila di hubungi.


Doa ini jelas berunsur syirik dan syiah: "... lima dengannya aku memadam kepanasan penyakit berjangkit..... Nabi yang terpilih, Ali yang diredhai, Fatimah..."

Doa tersebut bukan di ambil dari hadith yang shahih. Doa ini juga pelik kerana ia bertawassul dengan mereka yang telah wafat. Kita hanya boleh memohon perlindungan dari Allah sahaja bukannya dengan manusia kerana ia akan mendatangkan syirik.

Doa tersebut juga di percayai di reka oleh orang syiah. Adalah menjadi pegangan pengikut-pengikut syiah untuk mengagungkan Syaidina Ali, Fatimah dan kedua anak mereka melebihi Rasulullah صلى الله عليه وآله وسلم sendiri.

Cuba tengok nama syeikh yang disebutkan,saya rasa mungkin ia merujuk kepada Ashaari Muhammad,sebab dia sahaja yang ithbat diri sebagai Putra Bani Tamim Malaysia.Tengok dia punya laqab tuh- At-Tamimi Al-Malizi.

Bukankah ada doa lain yang tsabit dengan Nabi صلى الله عليه وآله وسلم untuk elak wabak penyakit. Doa yang di syorkan adalah :-


عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَا مِنْ عَبْدٍ يَقُولُ فِي صَبَاحِ كُلِّ يَوْمٍ وَمَسَاءِ كُلِّ لَيْلَةٍ بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ لَمْ يَضُرَّهُ شَيْءٌ

Maksud: Utsman B. ‘Affan radhiyallahu ‘anhu, beliau berkata:Berkata Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa Sallam: Sesiapa dari hamba Allah yang membaca (Doa/Zikir):

بِسْمِ اللَّهِ الَّذِي لَا يَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ شَيْءٌ فِي الْأَرْضِ وَلَا فِي السَّمَاءِ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ

“Dengan menyebut nama Allah, yang dengan nama-Nya tidak ada sesuatu pun yang membahayakan, sama ada di bumi mahu pun di langit. Dia-lah Yang Maha Mendengar dan Maha Mengetahui.”

Sebanyak tiga kali, di waktu pagi dan petang hari, maka tidak ada sesuatu pun akan membahayakan dirinya.

Sumber : - “Barangsiapa membacanya sebanyak tiga kali ketika pagi dan sore hari, maka tidak ada sesuatu pun yang membahayakan dirinya.” HR. Abu Dawud 4/323, At- Tirmidzi 5/465, Ibnu Majah dan Ahmad. Lihat Shahih Ibnu Majah 2/332, Al-Allamah Ibnu Baaz berpendapat, isnad hadits tersebut hasan dalam Tuhfatul Akhyar hal. 39.
- Kitab Hisnul Muslim, Kumpulan Doa dan Dzikir Dari Al Quran dan As Sunnah, Said bin Ali Al Qathani

08 August 2009

Amalan Bermusim...

Maghrib masuk jam 7:18, seperti biasa aku bila azan berkumandangan baru menghidupkan enjin kereta untuk ke surau. Hari ini aku membawa Aman bersama-sama. Sampai disurau aku tengok bilangan kereta melebihi dari biasa. Sebelum keluar dari kereta Aman berkata kepada aku"Ayah kenapa orang ramai sangat?" aku yang sibuk mencari parking hanya berkata "Malam Nifsu Syaaban". Selesai memakir kereta aku menuju ke tempat solat. Tiba2 aku terkejut....
Mana aku nak solat ni, takkan kat tangga ni... Nak masuk ke dalam dah tak muat, penuh dengan jemaah. Sehingga aku lihat imam 1&2 yang datang lambat macam aku solat kat depan pintu je.

Tiba2 ada sorang berkata padaku "Zam kat tempat solat perempuan banyak kosong"
aku " Ehhh... takkan nak solat kat tempat perempuan"
"Orang perempuan tak ada la" katanya lagi.
Aku pun bergesa menuju ke ruang solat wanita.

Selesai solat, aku menjenguk ke ruang solat lelaki, takjub aku ruang yang boleh diisi 300 jemaah penuh. Biasanya maghrib hanya 15 ke 20 orang saja. Tapi hari ini sampai ke pintu masuk penuh, dan imam 1&2 solat kat pintu masuk hehe. Dan yang memenuhkan surau aku malam itu ialah orang2 bangladesh, yang berkerja di kilang berhampiran.


Tak sangka aku, aku dengar mereka dapat cuti khas sempena nisfu syaaban itu.

Solat subuh juga dipenuhi oleh mereka.

Tapi selepas malam nisfu syaaban melabuhkan tirainya, keadaan kembali seperti sediakala..

Mana mereka?
Mana oeang bangladesh?
Mana orang tempatan?

kenapa bila malam tertentu saja kita pergi ke surau?
Kenapa malam malam lain kita tidak pergi ke surau?

Kalaulah semua orang solat berjemaah bersama keluarga di rumah masing2 kosong lah surau...
Untuk memakmurkan surau adalah fardu kifayah, orang buat aku tak payah... betul ke

Saidina Umar ra berkata lebih kurang maksudnya " untuk kita melihat keadaan sesuatu kampung atau taman kita lihat suraunya, jika kosong surau maka kosonglah kampung itu, jika penuh surau penuh kampung itu dengan kasih sayang"

Nabi saw, dari Anas r.a mengatakan bahawa Rasulullah saw bersabda:
“Sesungguhnya Allah swt apabila menurunkan PENYAKIT dari langit ke atas ahli bumi dipalingkan dari mereka( penyakit tersebut ) sekiranya masjid dimakmurkan.”
( Riwayat Ibn Asakir )

Jelas dari hadith di atas, jalan keluar adalah kembali kepada agama. Maksudnya kembali membetulkan amalan umat agar kembali kepada ketaatan kepada Allah swt. Berusaha untuk memperbaiki amalan kita semua dengan bersungguh-sungguh juga berusaha untuk mengajak orang lain untuk memperbaiki amalan mereka. Amalan yang jelas bagi menghindari bahaya seperti H1N1, ini adalah amalan memakmurkan masjid.

Jadi janganlah menjadikan sesuatu amalan itu sebagai musim, istiqamah lah setiap waktu supaya istiklas datang dalam diri.

AYAT PENGERAK

DOA YANG SANGAT WAJAR DIAMALKAN DI ZAMAN INI (AYAT PENGERAK)
Oleh: Ismail bin Abu Bakar
Diambil dari www.darussyifa. org

Ada satu doa yang pendek tetapi sangat besar manfaatnya sekiranya diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Doa yang dimaksudkan seperti sabda Rasulullah s.a.w. seperti berikut;

Rasulullah s.a.w. mengajarkan kepada umatnya satu doa yang jika dibaca tiga kali di waktu pagi dan tiga kali di waktu petang maka akan terhindarlah kepada yang membacanya daripada segala kemudaratan disepanjang hari tersebut. Doa daripada hadis di atas adalah seperti berikut;


Mengikut kamus Dewan Bahasa Edisi Ketiga, ”Mudarat” membawa maksud seperti berikut;

1. Tidak Beruntung, Menanggung Rugi
2. Tidak Berhasil, Tidak Berjaya, Gagal
3. Berbahaya
4. Melarat, Bertambah Payah

Dengan itu jika kita amalkan doa yang tersebut di atas, insya’Allah kita akan terhindar daripada ”mudarat” yang disebutkan. Maka dengan itu faedahnya yang diperolehi ialah kita akan;

1. Beruntung, Tidak Menanggung Rugi.
2. Berhasil, Berjaya dan Tidak Gagal.
3. Selamat dari bahaya.
4. Tidak melarat, Menjadi Senang.

Keberuntungan beramal dengan doa ini

Terhindar Daripada Bahaya

Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din menamakan doa ini sebagai ”Ayat Pengerak” kerana dengan membaca doa ini boleh mengerakkan hati kita untuk meneruskan atau tidak bila hendak melakukan sesuatu kerja-kerja yang berbahaya. Tuan Guru memberikan petua bagaimana untuk beramal dengan doa ini seperti berikut;

• Bila hendak memulakan perjalanan samaada perjalanan yang dekat ataupun jauh, mengembara ke tempat yang telah biasa ataupun yang belum pernah dikunjungi dan sebagainya atau untuk memulakan sesuatu pekerjaan yang mungkin biasa atau berisiko seperti masuk hutan untuk berburu, memancing, menyembelih binatang, bekerja di tempat pembinaan, dan seumpamanya, maka sebelum itu bacalah doa ini sebanyak tujuh kali. Insya’Allah, Allah s.w.t akan melindungi kita daripada segala bentuk kemudaratan, kejahatan dan bahaya yang mungkin ada di sekeliling kita.

• Jika bacaan tersekat-sekat atau terlupa atau ketika sedang membaca ada gangguan seperti gangguan telepon berdering, gangguan daripada anak-anak, gangguan daripada rakan-rakan yang menyapa dan sebagainya yang menyebabkan kosentrasi bacaan terganggu, maka berehatlah dahulu. Jangan diteruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Setelah berehat beberapa ketika, baca sekali lagi sehingga tujuh kali bacaan. Jika sekiranya bacaan tujuh kali itu lancar baru teruskan perjalanan atau pekerjaan tersebut. Jika diteruskan juga perjalanan atau pekerjaan sedangkan bacaannya tidak lancar, mengikut pengalaman Tuan Guru, kita boleh terkena dengan kemudaratan yang mungkin ada dihadapan kita.

Perlu diingatkan disini bahawa, insya’Allah kita boleh terlepas daripada kemudaratan yang dinamakan Qada’ Muaalaq iaitu ketentuan Allah yang boleh berubah dengan kita berusaha melalui berdoa kepada-Nya. Bagaimanapun jika ianya Qada’ Mubram iaitu ketentuan Allah yang tidak boleh berubah seperti mati maka kalau ajal telah tiba kita membaca doa ini seribu kali sekali pun pasti kita akan mati.


Terhindar Daripada Kemudaratan Makanan

Makanan dan minuman yang masuk ketubuh badan kita sebahagiannya mengandungi bahan kimia yang beracun. Racun tersebut tidak memberi kesan untuk jangkamasa pendek tetapi terbukti sebahagiannya memudaratkan tubuh badan untuk jangkamasa panjang. Penyakit yang begitu sinonim dewasa ini dalam masyarakat kita seperti kanser, diabetes, dan sebagainya adalah berpunca daripada makanan dan juga minuman. Untuk mengelakkan makanan yang kita makan membawa mudarat kepada tubuh badan adalah disarankan agar mengamalkan doa ini sekurang-kurangnya tiga kali sebelum menjamah apa sahaja makanan dan minuman. Insya’Allah dengan keberkatan membaca doa ini semua makanan dan minuman yang halal, yang dimakan dan diminum tidak memudaratkan tubuh badan kita.


Terhindar Daripada Sihir

Perbuatan belajar dan mengamalkan ilmu sihir hukumnya adalah syirik dan mereka yang syirik akan mendapat balasan laknat Allah s.w.t. dan mereka akan ditempatkan di dalam neraka selama-lamanya melainkan jika sempat bertaubat sebelum mati.

Kesan perbuatan sihir boleh terkena kepada sesiapa sahaja dengan izin Allah s.w.t. Ada sihir untuk tujuan kecantikan seperti memakai susuk dan kebanyakan amalan sihir adalah untuk tujuan khianat yang boleh memudaratkan seseorang dan sesetengahnya boleh membawa maut. Ada perbuatan sihir yang sememangnya ditujukan kepada seseorang kerana dorongan hasad dengki, dan ada juga yang terkena sihir dengan tidak disengajakan seperti secara tidak sengaja termakan makanan dan minuman yang mengandungi santau.

Pengalaman penulis berhenti makan dengan seorang sahabat di sebuah gerai makan. Gerai tersebut terletak di tepi jalanraya. Ketika hendak menjamah makanan, tiba-tiba pinggan kaca yang berisi nasi terbelah dua. Dalam peristiwa yang lain, sahabat penulis itu menceritakan dia pernah minum di sebuah restoran dimana gelas ditangannya pecah sebelum sempat sampai ke mulutnya. Kedua-dua kejadian ini berlaku kerana makanan dan minuman tersebut ada mengandungi sihir santau. Dia terhindar daripada mudarat sihir dengan berkat beramal dengan doa ini setiap kali sebelum menjamah makanan dan minuman.

Dalam hal yang lain pula, ada juga sihir digunakan untuk tujuan melariskan jualan makanan. Unsur-unsur bahan sihir tertentu dimasukkan ke dalam makanan yang menyebabkan sesiapa yang menjamah makanan tersebut akan merasakan masakan tersebut sungguh sedap. Dengan mengamalkan doa ini insyaAllah kita hanya akan merasa yg asal tanpa dipengaruhi faktor lain.


Terhindar Daripada Gangguan Makhluk Halus

Apabila kita pergi ke sesuatu tempat yang pada kebiasaannya tempat tersebut makhluk halus berkeliaran atau tinggal seperti di tepi tasek, di dalam hutan, di bangunan yang telah lama di tinggalkan dan sebagainya, maka kita terdedah kepada gangguan makhluk ini. Namun begitu jika kita beramal dengan doa ini insya’Allah mereka tidak berjaya untuk mengusik, manakut-nakutkan dan memudaratkan kita.

Satu perkara yang penting juga, apabila kita pulang ke rumah dari tempat yang disebutkan di atas, kadang kala makhluk itu akan mengekori kita dan masuk ke dalam rumah kita tanpa kita sedari. Jika kita mempunyai anak-anak kecil mereka mudah diganggu oleh makhluk ini, akibatnya anak kecil kita menangis tidak henti-henti. Untuk mengelakkan mereka masuk ke rumah kita, bacalah doa ini tiga kali kemudian ludah ke sebelah kiri sebelum kita masuk ke dalam rumah.

Di dalam hadis yang tersebut di atas, Rasulullah s.a.w. mengajarkan supaya membaca doa ini tiga kali, dengan itu mungkin kurang berkesan jika kita membacanya kurang daripada tiga.


Semoga artikel pendek ini memberi manfaat kepada yang membaca dan mengamalkannya, insya'Allah.

02 August 2009

Antara Dua Darjat...

Gambar Haiwan selepas Sejarah Tamadun Manusia...



Gambar Haiwan praSejarah Tamaddun Manusia...


Cuba lihat dan perhatikan dua gambar diatas dengan teliti...
Dan baca komen untuk gambar kedua ini
"Siapa bilang manusia purba tak dapat menggambar, memahat, dan melukis dengan indah? Karya mereka tak kurang hebatnya seperti seniman Picaso, Rembrant, dan lain-lain. Karya lukis yang terpatri puluhan ribu tahun silam terekam jelas menjadi karya seni rupa alami yang monumental yang hingga kini dapat dinikmati dan diakui sangat mempesona dunia.
Dari gua-gua tempat mereka tinggal, dan berawal dari sinilah kemudian gambar-gambar hingga huruf abjad diciptakan oleh manusia ketika mulai memasuki masa sejarah peradabannya (masa historik). Ditandai ekspresi seni rupa yaitu seni pahat dan lukis kemudian huruf abjad simbol pertama kali diciptakan oleh bangsa Mesir yaitu Hiroglief (huruf abjad yang diambil dari simbol lambang mahluk hidup, benda mati dll) diperkirakan sekitar 3500-2500 SM hingga mahakarya seni bangunan Piramida di Gizeh"

Beruntung kan Gambar kedua ini, pelukis diaggungkan dan dihargai hingga beribu ribu tahun sehingga sekarang.

Berbalik kepada gambar pertama, yang baru dilukis di dinding rumah(bukan gua) bukan pujian dan sanjungan yang diterima, sebaliknya kata2 amaran supaya perbuatannya tidak diulangi lagi.
Bapa kepada pelukis gambar ini juga telah menghabiskan wang ringgit dan masa untuk menghilangkan jejak lukisan ini dari sejarah...
Satu lagi keajiban dunia telah hilang...
Malang sungguh pelukis tidak dihargai...

Mungkinkah kalau gambar ini di biarkan, satu masa dan ketika pelukis dan lukisannya akan disanjung seperti gambar kedua?


Dua orang pelukis bersama bapanya sedang menikmati kesejukan air...

Antara koleksi Lukisan pelukis...
Satu lagi hasil seni yang dipadamkan dari sejarah..

01 August 2009

Andai Ku Tahu...

*dipetik dari Osman Affan under Motivasi

Satu kisah…..seorang wanita dalam perjalanan untuk ke stesen bas. Dia sekarang berada di Kuala Terengganu dan mahu bertolak ke Kuala Lumpur dengan menaiki bas ekspres. Bas dijadualkan bertolak pada pukul 9 malam dan sekarang jam menunjukkan pukul 8.45 malam.

“Ishh..cepatlah dik. Terlepas bas akak nanti.”

Si adik hanya mendiamkan diri. Keretanya yang tidak pernah rosak sebelum ini tiba-tiba sahaja meragam sebelum memulakan perjalanan tadi. Si kakak sudah tidak berhenti-henti merungut kerana bimbang tertinggal bas.

“Aduh…10 minit lagi…. jauh lagi ni!” rungut si kakak kerana memikirkan masih ada lebih kurang 15 kilometer lagi sebelum sampai ke perhentian bas. “Semuanya serba tak kena malam ni!” Katanya lagi.

“Takpe, selalu bas kan lambat bertolak. Cakap pukul 9, pukul 9.15, 9.30 baru bergerak….macam tak biasa,” sahut si adik untuk menenangkan diri sendiri dan diri si kakak. Si kakak tidak membalas, hanya memasamkan muka.

Tepat 9.05 malam, mereka sampai ke stesen bas. Malangnya, mereka diberitahu bas telah bertolak tepat pukul 9.02 minit tadi. Si kakak terus mengeluh. Si adik tidak berkata apa-apa. Si kakak akan terlepas masuk kerja esok. Si adik akan menerima leteran sepanjang malam.

Di awal pagi keesokan harinya, si kakak menerima berita yang agak mengejutkan. Bas yang bertolak malam tadi terkandas di sempadan Kemaman dan Pahang disebabkan banjir. Semua penumpang terpaksa bermalam di dalam bas dan ada juga yang dijemput oleh keluarga berdekatan untuk pulang semula ke rumah.

Si kakak menarik nafas panjang. “Kalau aku naik bas semalam, tidakkah aku kena tidur dalam bas yang sempit dan mungkin panas sepanjang malam?”

Si adik hanya tersenyum semasa mendengar berita tersebut.

Cerita tamat.

Satu persoalan yang bermain di minda saya. Pernahkah kita merungut, sedih dan murung tentang sesuatu sedangkan perkara tersebut sebenarnya adalah permulaan kepada sesuatu yang sangat menggembirakan diri kita? Pernahkah sesuatu yang kita sangka satu bencana atau musibah tetapi sebenarnya adalah satu rahmat kurniaan Allah? Inilah mesej yang perlu kita fikirkan bersama. Jika kita sedang dilanda kesedihan atau kekecewaan, mungkin ada rahmat dan kegembiraan yang sedang bersembunyi disebaliknya. Jika kita fokuskan minda kita secara positif kepada perkara ini, tahap kesedihan dan kedukaan yang kita alami akan menurun dan hati kita akan jadi lebih tenang. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 216 yang bermaksud:

“Dan boleh jadi kamu benci akan sesuatu, sedang ia lebih baik bagimu; dan boleh jadi kamu kasihi sesuatu, sedangkan ia melarat bagimu. Dan Allah mengetahui, tetapi kamu tiada mengetahui.”
Sekadar Gambar Hiasan

Selamat mencari ketenangan dan kegembiraan dalam setiap perkara yang berlaku di dalam hidup kita.

28 July 2009

Angin Ahmar


PENYAKIT Angin Ahmar ialah penyakit mati sebahagian badan, yang biasanya datang dengan tiba-tiba dan sukar pula untuk diubati. Walau bagaimanapun, dengan rahmat dan belas kasihan Allah swt kepada hamba-hambaNya maka melalui Nabi Muhammad s.a.w., umat Islam dikurniakan doa yang sangat mustajab dan besar faedahnya bagi menjauhi penyakit tersebut disamping lain-lain penyakit berbahaya dan bala bencana.
Amalkanlah membaca doa ini selalu, paling kurang sekali seumur hidup. Dengan mematuhi kaedah dan adab-adab berdoa disamping berikhtiar, Insya Allah, mudah-mudahan doa kita dikabulkan dan kita terhindar dari penyakit yang berbahaya ini.







Maksudnya:

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang; dan dengan-Nya kami memohon pertolongan; dan dengan Allah; dan dari Allah; dan kepada Allah; dan segala pujian tertentu bagi Allah; dan tiada Tuhan melainkan Allah; dan Allah Maha Besar, yang Maha Mulia dan Maha Agung; yang aku takut dan bimbang terhadap-Nya. Allah Maha Besar dengan segala kebesaran-Nya; segala pujian tertentu bagi Allah, sebanyak-banyak pujian. Dan Maha Suci Allah pagi-pagi dan petang-petang. Dengan nama Allah yang menyembuhkan, dengan nama Allah yang mencukupkan; dan dengan nama Allah yang menyihatkan; dengan nama Allah yang dengan nama-Nya tiada memberi mudharat sesuatu apa jua di bumi dan di atas langit, dan Dia Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Dan Kami turunkan sesetengah dari Al-Quran yang menjadi penawar dan rahmat untuk orang-orang yang beriman.

Ya Allah, aku yang menjampi dan Engkau yang menyembuhkan. Aku berlindung dengan-Mu daripada kejahatan yang telah Engkau takdirkan. Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Aku berlindung dengan Allah, Tuhanku dan Penciptaku, Pembentukku dan Pencipta Rupabentukku dan Pemberi Rezeki sekalian manusia. Aku berlindung dengan Allah daripada sekalian kebinasaan, dan segala maksiat, bala bencana, penyakit dan segala kesakitan, kemalasan, kemunduran dan kebinasaan.

Ya Allah, lindungilah penanggung (pengguna) suratku ini dengan nama-Mu yang Maha Mulia dan Maha Agung; dan sifat-sifat-Mu yang sempurna, wahai Yang Mempunyai Kebesaran dan Kekayaan. Wahai Tuhan yang memiliki kerajaan dan alam malakut; wahai Tuhan yang memiliki keagungan dan kegagahan. Maha Suci Engkau, alangkah besarnya Engkau wahai pencipta segala langit dan bumi. Wahai Tuhan tempat berlindung mereka yang menyesal (akan dosa-dosa mereka); wahai Tuhan yang Maha Pengasih terhadap orang-orang miskin; wahai Tuhan pemilik kebesaran dan kekuasaan, wahai Tuhan yang mempunyai belas kasihan dan memberi kebajikan dan Ihsan; wahai Tuhan yang banyak kasih sayang, wahai Tuhan yang banyak memberi; wahai Tuhan yang Maha Gagah dan tiada sesiapapun yang mampu mengalahkan-Nya; wahai Yang Melindungi dan Dia tidak memerlukan perlindungan, aku berlindung dengan-Mu dari azab ke atas badan dan kesempitan; dan aku berlindung dengan-Mu dari penyakit Angin Ahmar dan penyakit yang besar yang menimpa ke atas diri dan roh, darah dan daging, tulang dan kulit, urat dan urat saraf.

Maha Suci Engkau; yang apabila Engkau menghendaki sesuatu maka Engkau hanya mengatakan “Jadilah! Maka jadilah ia”. Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Wahai Tuhan yang menjadikan; wahai Tuhan yang membuat kebajikan, wahai Tuhan yang memberi pertolongan, wahai Tuhan yang Maha Gagah, wahai Tuhan yang Maha Adil, wahai Tuhan yang Berdiri dengan Keadilan, wahai Tuhan yang mendengar tangisan orang-orang yang meminta pertolongan. Wahai Tuhan yang memulakan (dari tiada kepada ada), wahai Tuhan yang mengembalikan, wahai Tuhan yang menolak, wahai Tuhan yang Mencukupkan. Wahai Tuhan yang menyembuhkan, wahai Tuhan yang meng’afiatkan, wahai Tuhan yang memberi pertolongan terhadap orang yang memohon pertolongan.

Wahai Tuhan yang menerima kesyukuran, wahai Tuhan yang banyak memberi balasan atas kesyukuran. Wahai Tuhan yang Maha Kasih Sayang, wahai Tuhan yang Maha Belas Kasihan, wahai Tuhan yang memberi pertolongan, wahai Tuhan yang Maha Berkuasa, wahai Tuhan yang Maha Gagah, wahai yang Maha Berkuasa, wahai Tuhan yang Maha Agung, wahai Tuhan yang mendahulukan, wahai Tuhan yang mengkemudiankan. Wahai Tuhan yang hidup, wahai Tuhan yang berdiri dengan sendiri-Nya, yang membalas mereka yang jujur dengan balasan ke atas tiap-tiap diri dengan apa yang mereka usahakan. Wahai Tuhan yang memerintahku, wahai Tuhanku yang memiliki aku, wahai Tuhan yang memberi perlindungan.

Wahai yang Maha Mengetahui sesuatu yang kami sembunyikan dan kami dedahkan; wahai Hakim yang menjatuhkan hukuman, wahai Tuhan yang memerintah sekalian orang-orang yang beriman; wahai Tuhan pembantu orang-orang yang dhaif dan miskin; wahai Tuhan yang Mencukupi keperluan orang-orang yang bertawakkal.

Wahai Tuhan yang mendatangkan malam ke atas siang dan siang ke atas malam; wahai Tuhan yang Gagah (mengalahkan) setiap syaitan yang sangat durhaka, wahai Tuhan yang mengalahkan setiap orang yang sombong lagi degil; wahai Tuhan sebaik-baik Pemerintah; wahai Tuhan yang sebaik-baik memberi pertolongan, wahai Tuhan yang memberi rezeki kanak-kanak yang kecil, wahai Tuhan yang Maha Pengasih terhadap orang tuan (yang sangat tua), wahai Tuhan yang memerintah orang-orang yang beriman; wahai Tuhan bagi orang-orang yang dahulu dan orang-orang yang kemudian; wahai Tuhan yang pengasih kepada orang-orang yang bertaubat, wahai Tuhan yang Maha Pengasih dari kalangan yang mengasihi. Wahai Tuhan sebaik-baik pengampun dari yang mengampuni; wahai Tuhan sebaik-baik pewaris; wahai Tuhan sebaik-baik Pemberi Keputusan; wahai Tuhan yang memerintah pada Hari Pembalasan.

Ya Allah, hanya Engkaulah yang aku sembah dan hanya kepada Engkaulah aku memohon pertolongan. Dan kepada-Mu aku bertawakkal. Dan kepada-Mu aku gemar dengan apa yang ada di sisi-Mu. Kepada-Mu aku berharap dan hanya Engkau yang aku takuti. Ya Allah, peliharalah aku dari segala kepayahan hidup dan penyakit-penyakit dan segala kesakitaan dan kesusahan dan darah hitam.

Ya Allah, peliharalah aku dari penyakit yang merbahaya dan dari penyakit Angin Ahmar dan penyakit darah kuning, dan segala kebinasaan dan segala maksiat dan pengsan, dan kerungsingan dan kesedihan dan dukacita dan dari di penjara. Ya Allah, peliharalah aku dari kejahatan binatang buas, dan binatang yang melata, serta permusuhan (benci membenci) orang awam, dan dari kekalahan dan kejahatan syaitan; dan raja, kemarau, kemahalan barang keperluan, dan gempabumi, dan bala bencana, dan keruntuhan bangunan, dan serangan musuh. Ya Allah, peliharalah aku dari kejahatan orang-orang yang jahat dan tipudaya orang-orang yang melampau, dan dari sesuatu yang silih berganti atasnya oleh malam dan siang melainkan yang datang itu adalah dengan baik, wahai Tuhan yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Aku berlindung dengan Engkau dari kejahatan setiap kejadian yang Engkaulah pemegang ubun-ubunnya; sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang tegak dan lurus. Engkau ialah Tuhanku dan di atas Engkau jua aku bertawakkal, dan Engkaulah yang Mencukupkan aku, dan sebaik-baik yang Mewakili, sebaik-baik Pemerintah dan sebaik-baik yang Memberi Pertolongan. Dan tiada daya upaya bagiku melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung.

Dan cukuplah kami oleh Allah, dan sebaik-baik yang mewakili sebagai Pemerintah dan Engkau sebaik-baik pemberi pertolongan. Allah yang mencukupkan, Allah yang menyembuhkan, Allah yang memberi a’fiat. Dan ucap selawat oleh Allah ke atas penghulu kami Nabi Muhammad dan ke atas keluarga dan sahabat-sahabatnya; selamat sejahtera; dan segala pujian bagi Allah Tuhan Pemerintah Seluruh Alam. Amin…