24 June 2010

Lawatan...

Semalam aku di minta mewakili syarikat ke Logi Air Semangar kota Tinggi, sempena hari Mesra Pelanggan. Perjalanan 45 minit melalui Lebuhraya Baru Tanjung Langsat Tiram adalah sesuatu yang menyeronokkan. Keadaan bas yang membuai kiri kanan mengingatkan aku pada zaman remaja… Rasanya dah berbelas tahun aku tak menaiki bas. Dan dah lama juga aku tidak mengikuti mana mana rombongan bersama kawan kawan. Biasanya kalau aku keluar adalah untuk menghadiri seminar ataupun training, itu pun pergi sendiri. Tapi hari ini berlainan, bersama 32 orang dari syarikat sekitar Pasir Gudang aku ke sana. Sampai ke logi Semangar kami di sambut oleh Pengurus Besar SAJ dan pegawai pegawainya. Setelah di jamu dengan jamuan ringan, kami menuju ke bilik kawalan untuk mendengar taklimat keselamatan dan proses rawatan air di logi ini.



Selamat datang ke Logi Air semangar kota Tinggi






Taklimat Sedang Di berikan di bilik kawalan.



Penerangan di makmal.

Apa yang menarik di sini ialah baju yang di pakai oleh Pegawai SAJ ini sama dengan baju aku, yang berbeza adalah logo syarikat kami saja …, so aku kalau sekali pandang kira staff SAJ la kat sini, tu yang ramai tersalah tanya aku tentang proses rawatan air…, mujur juga latar belakang aku adalah Water Treatment so boleh setakat proses kat sini kacang je…. Tapi lepas aku jawab soalan yang menanya tu dan setelah dia terpandang logo syarikat aku, diaorg kata opps sorry…. hahaha



Di belakang aku tu WaterFall

Proses pertama air yang di pam dari sungai, dan di biarkan jatuh bertingkat untuk menghilangkan bau dan menambah kadar oksigen didalamnya.
Dari sini air yang mengalir ke proses seterusnya akan di tambah Lime (kapur) untuk meningkatkan pH dan juga Alum, sejenis bahan kimia yang akan mengumpulkan semua perpejal terampai.
Kemudian air akan menuju ke clarifier, di sini pepejal terampai akan mendak ke bawah dan air bersih di atas sebelum mengalir ke proses seterusnya. Pepejal yang mendak akan di pamkan ke Sludge Lagoon ( di sini pasir dan batu kerikil di guna sebagai penapis) sebelum air buangan menuju ke sungai semula.
Air yang bersih dari clarifier tadi akan melalui satu lagi penapis ( pasir dan Batu kerikil) sebelum menuju ke tangki simpanan dan di tambah klorin untuk membunuh kuman dan Florida untuk tulang dan gigi yang sihat….heheeh





Inilah Clarifier dimana sludge dan air bersih di asingkan. Banyak juga anak ikan yang kelihatan, menandakan air selamat untuk diminum.



Dari clarifier air bersih melalui satu lagi filter sebelum menuju ke tangki simpanan.




Backwash Filter sedang dijalankan, setiap 3 hari sekali untuk membuang keladak2 yang melekat di filter.




Stor Klorin gas, adalah kawasan larangan untuk pelawat pelawat demi keselamatan.



Setelah banyak penerangan yang di berikan kami munuju semula ke bangunan utama untuk menikmati jamuan makan tengahari.


Bas yang akan membawa kami pulang dah sedia…so balik la…

Air adalah anugerah yang paling bernilai dari Allah swt untuk kita umat manusia, tanpa air manusia akan susah dan menderita. Menjadi tangungjawab kita untuk menjaga sumber yang tak ternilai ini.

3 comments:

AZANI said...

salam ustaz
aawat tk stop kat tg langsat?

Zaki said...

uniform dah sama, kerja pun lebihkurang sama.....apalagi cubalah mintak kerja kat sana.

GigiPalsu said...

chief: Bas yg aku naik tak ada loceng...
Ki: Tak mencabar la keja tu, mcm x keja je... kang jemu plk asik tdo je...