11 March 2011

Ikhlas...

Rasulullah saw bersabda " Allah s w t, tidak pandang pada rupamu atau kekayaanmu, bahkan Dia pandang pada keikhlasan hatimu serta sifat amalanmu".

Rasulullah saw ditanya mengenai erti iman, Beliau menjawab "Ertinya Ikhlas".

Hazrat Muaz telah di beri satu tugas di Yaman. Apabila beliau hendak berangkat, dia meminta nasihat dari Rasulullah saw yang bersabda"Dalam segala keyakinan dan tindakan kamu, jagalah keikhlasan, kerana ia menambah pahala kebajikanmu".

Satu hadis berbunyi "Allah swt hanya menerima amalan amalan hambaNya yang berdasarkan ikhlas.

Sebuah hadis berbunyi " Barang siapa sembahyang kerana hendak memperlihatkan kepada orang, dia menjadi seorang yang menyekutukan Allah, barangsiapa yang berpuasa kerana hendak memperlihatkan kepada orang dia juga menyekutukan Allah. dan barangsiapa bersedekah kerana hendak menunjuk kepada orang dia juga menyekutukan Allah"

Buatdiriku dan teman2 , dalam mencari redha Tuhan, Acapkali sukar untuk hati kita melakukan sesuatu semata mata kerana Allah tanpa berbelah bagi, kita dihidangkan dengan pilihan untuk menggugat niat dan sukar mencapai tahap ikhlas..

Sesungguhnya Dia tahu..bahkan Maha tahu bahawa amat sukar bagi manusia melakukan untuk-Nya.
Lantas Allah khabarkan kita dengan pelbagai kemanisan hidup di syurga dan ganjaran pahala..serta azab yang pedih bagi yang ingkar..namun kita masih lagi tidak mampu untuk membayangkan segalanya kerana seringkali berharap mendapat sesuatu dalam masa terdekat..Rasulullah pernah berpesan,mahfum hadith..Menangislah ketika membaca al-Quran, jika kamu tidak bisa menangis maka cubalah sedaya,jika tidak jua buat-buatlah menangis..

Dari sinilah ulama mendapat kaedah istikhlas..buat-buat ikhlas..harus dalam usaha untuk ikhlas..istikhlas atau meminta untuk ikhlas. Elakan dari sifat menunjuk nunjuk dan bermegah megah, lakukan semata mata kerana Allah dengan istiqamah.

Ikhlas amat penting dalam segala amalan kita didunia yg fana ini....baik dari amalan kita pada Allah s.w.t mahupun amalan sesama manusia...

Ikhlas satu perkara yang susah nak dapat... Ikhlas adalah antara kita dengan Allah s.w.t sahaja....sedangkan malaikat yg membawa amalan kita kehadapan Allah s.w.t sendiri pun tak tahu samada amalan tersebut ikhlas atau tidak.....

Ulama ada berkata.." Ikhlas adalah umpama semut yang hitam dia atas batu hitam dimalam yang gelap gelita"

Nak dapat keikhlasan dalam segala amalan kita sangatlah susah.....dalam permulaan hendaklah kta beristiqamah dalam melakukan amalan....apabila istiqamah baru datang istikhlas kemudian baru dtg ikhlas.....

Hari ini sebagai contoh....kita yang jahil dan buruk perangainya...hendaklah ikuti sunnah nabi s.a.w.....apabila kita buat sesuatu kebaikan...mula-mula memang menjadi perbualan atau kutukan org lain....misalnya kita pergi solat ke masjid....adalah orang akan mengatakan..."alah macam le dia tu bagus" and so on.....rasa2 kita kalu tak tahan adakah kita terus pergi ke masjid ataupun putus asa....baik solat dirumah saje....
Disini,baik kita pergi saje walaupun orang cakap bukan2....walaupun mula2 niat kita mungkin tak ikhlas....bila kita beristikamah dalam amalan tadi....bila dah menjadi kebiasaan dlm hidup kita, satu hari tak pergi ke masjid rasa macam kekurangan sesuatu dlm kehidupan kita....

Dalam hal ini kita hendaklah mengikuti sunnah Nabi saw dalam setiap amalan dengan istiqamah... insaallah akan datang istikhlas dan barulah ikhlas.

Juga jangan lupa setiap selepas amalan mohonlah perlindungan dari Allah swt dan meminta ampunanNya .Jadi sama-sama lah kita usahakan agar ikhlas dtg dlm kehidupan kita seharian.....

18 comments:

AZANI said...

salam ustaz
Alhamdulillah, hidangan pagi yang amat berfaedah dan menyedarkan..

T.H.I.N.K said...
This comment has been removed by the author.
GigiAsli said...

Alhamdulillah...

Info yang sangat2 bernas....
Terima kasih.

-GigiAsli-

AZANI said...

GigiAsli?

GigiPalsu said...

Chief, aku rasa macam kenal je GigiAsli ni...

AZANI said...

pandai dia sembunyi jejek....

aku syak tak lain tak bukan Buchardt...

Anonymous said...

aku pun boleh

kuda tua

kuda kayu said...

ini kot cara dia

kk

GigiAsli said...

Hah!!

Selamat berkenalan...

gigi kapak said...

hai gigi asli

AZANI said...

pandai kau acab
nyorok kat mana sekarang?

GigiPalsu said...

EEhhh..
Kuda Tua, Kuda Kayu, Gigi Kapak.... maca tau je...

Chief.. pantas kau meneka gigi asi tu, hebat kau bah...

AZANI said...

salam usraz
kau lagi hebat, sekali dia jenguk dah boleh agak,

Gigi Jongang said...

Saya gigi jongang....boleh tak joint dalam kumpulan gigi2 ni

Gigi Titanium said...

masuklah Gigi Jongang, kita sekufu..

GigiPalsu said...

hhahaahahah...

Gigi jongang masih gigi asli.
Gigi Titanium, Kau ni GIgi Palsu kan....

hahaha

Dang Tari said...

Ya ustaz,
terimakasih kerana sudi menjengok ke laman hamba..

orang johor ke?

GigiPalsu said...

Dang Tari...
Saya Bukan Ustaz, saya baru nak start...

Ye saya Org Johor.