26 February 2010

Batu Bersurat...

Dah berbelas tahun aku menjadi orang trengganu, baru kali ini aku menjejakkan kaki ke Muzium Terengganu di losong. Bukan jauh pun ada la berbelas km je dari rumah, tapi hati ni tak tergerak plk nak pergi.

Ini pun ke sini disebabkan Muhammad yang beria sangat mengajak ...


Rombongan kami...



Pintu Masuk...


Sampai kat pintu masuk, setelah membayar tiket,

Djah menjerit ... "Ayah kamera tak boleh bawak masuk la..."
Aku yang menyorokkan kamera aku dalam poket seluar tersengih je geram pun ada. Pengawal kemudian menghampiri aku dan meminta aku meninggalkan kamera aku di kotak simpanan.... bengang je...



Line Clear...aku guna Hp...

Banyak yang menarik disini tapi aku teruja bila melihat batu bersurat ni....
kagum...dengam orang yang memahat batu tu...

So apa itu batu bersurat?....

Jawapannya ialah....

Batu Bersurat Terengganu
yang dianggarkan telah berusia lebih kurang 700 tahun ini merupakan batu bersurat yang mempunyai ukiran yang paling tua dan tulisan jawi pertama ditemui di Malausia. Ia membuktikan Islam telah sampai ke Terengganu sebelum 1326 atau 1386. Batu ini ditemui separuh tenggelam selepas banjir surut di tebing Sungai Tersat di Kuala Berang , Hulu Terenganu pada tahun 1899.

Batu ini dikatakan telah disedari oleh Saiyed Husin bin Ghulam Al Bukhari iaitu seorang ahli perniagaan. Saiyed Husin meminta Penghulu Ali dan orang kampung mengangkat dan meletakkannya diatas rakit untuk dibawa ke Kuala Terengganu. Sampai di Kuala Terengganu, batu ini telah di persembahkan Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Zainal Abidin III dan kemudian batu itu diletakkan diatas Bukit Putri.

Pada tahun 1922 Timbalan Penasihat Inggeris di Terengganu Encik H.S. Peterson meminta seorang jurufoto berbangsa jepun, N.Suzuki mengambil gambar dan dihantar kepada C.O. Blegden untuk dibuat pembacaan. Batu itu telah patah sebahagian disebelah atasnya dan ditulis didalam bahasa Melayu dengan tulisan jawi bertarikh 702 Hijrah.

Pada tahun 1923, batu ini dipinjamkan ke Muzium Singapura sehingga Muzium Negara di Kuala Lumpur siap dibina, batu bersurat tersebut telah dipulangkan ke Kuala Lumpur dari Muzium Raffles Singapura.

Pada 12 Februari 1987, Kerajaan Negeri Terengganu telah menulis surat kepada Jabatan Muzium menyatakan hasrat untuk mendapat kembali Batu Bersurat tersebut untuk dijadikan bahan pameran di Musiun Negeri Trengganu. Pada tahun 1991, Jemaah Menteri telah memutuskan supaya Batu Bersurat dipulangkan kepada Kerajaan Negeri Terengganu





Isi teks batu bersurat ini mengenai undang-undang seorang raja. Catatan yang terkandung pada batu ini menyebut Islam sebagai agama rasmi dan menerangkan hukum-hukum islam tentang maksiat dan segala kemungkaran. Catatan ini dipercayai sebagai bukti kedatangan agama Islam di Terengganu pada tahun 1303.

Muka pertama

  1. RasululLah dengan yang arwah santabi mereka
  2. Asa pada Dewata Mulia Raya beri hamba meneguhkan Agama Islam
  3. Dengan benar bicara derma mereka bagi sekalian hamba Dewata Mulia Raya
  4. Di Benuaku ini penentu agama RasululLah sallallahi wassalama raja.
  5. Mandalika yang benar bicara sebelah Dewata Mulia Raya di dalam
  6. Bumi penentu itu fardhu pada sekalian Raja Manda.
  7. Lika Islam menurut setitah Dewata Mulia Raya dengan benar.
  8. Bicara berbajiki benua penentuan itu maka titah Seri Paduka.
  9. Tuhan menduduki Tamra ini di Benua Terengganu adi pertama ada.
  10. Jumaat di bulan Rajab di tahun saratan disasanakala.
  11. Baginda RasululLah telah lalu tujuh ratus tua.

Muka kedua

  1. Keluarga di Benua jauh kan
  2. Datang berikan.keempat orang berpiutang.
  3. Jangan mengambil....(a)mbilhilangkanemas.
  4. Kelima derma barang orang....(mar)dika.
  5. Jangan mengmbil tugas buat temasnya.
  6. Jika ia ambil hilangkan emas.Keenam derma barang.
  7. Orang berbuat bala cara laki-laki perempuan satitah.
  8. Dewata Mulia Raya jika merdeka bujang palu.
  9. Seratus ratun jika merdeka beristeri.
  10. Atawa perempuan bersuami ditanam hinggakan.
  11. Pinggang dihambalang dengan batu matikan.
  12. Jika inkar (bala cara) hambalang jika anak mandalika....

Muka ketiga

  1. Bujang dandanya sepuluh tengan tiga jika ia.........
  2. Menteri Bujang dandanya tujuh tahil se (paha)....
  3. Tengah tiga, jika tetua bujang dandanya lima (tahil....
  4. Tujuh tahil sepaha masuk bandara, jika O (rang).....
  5. Merdeka. Ketujuh derma barang perempuaan hendaak..........
  6. Tiada dapat bersuami, jika ia berbuat balabicara..............

Muka keempat

  1. ..........tiada benar dendanya setahil sepaha kesembilan derma.
  2. ..........Seri Paduka Tuhan (Tuan) siapa tiada harta dendanya.
  3. ..........Ke sepuluh derma jika anakku, atawa pemaainku atawa cucuku atawa keluarga ku atawa anak.
  4. ..........tamra ini segala isi tamra barang siapa tiada menurut tamra ini laknat Dewata Mulia raya.
  5. ...........di jadikan Dewata Mulia Raya bagi yang langgar acara tamra ini.
Banyak lagi yg menarik, tapi aku tak larat nak tulis semua, sebab masa kat sana pun aku taklarat nak melihat semula kerana Bcop ada di belakang aku(dokong).
Dia pun penat so dia tak nak jalan... Terpaksa la aku dokong...

sekian

4 comments:

AZANI said...

salam ustaz
kenapa Dewata Mulia Raya?

takda explaination ke kat sana?

SpEkmATaKu said...

dlm banyak2 gambo tue..
gambo org takdop pn huhuhu...

pB said...

tak suka betul kalau ke muzium muzium sebab tak leh bawak masuk kamera

bila ambik dengan hP , rasa macam pencuri la pulakkkkk

GigiPalsu said...

Chief...
Tak de la pulak dia explain lebih...
Bahasa lama la ni..

spekmataku...
Mana nak ada, dah mu je pegang kamera...

pB...
betul tu pB macam pencuri, tengah2 syok snap pic nampak plk cctv kat atas, kecut gak perut...