13 March 2009

Happy Island...

Esok insaallah aku akan balik ke "Happy Island" Manir Kuala Terengganu. Kali ini balik tak lama lebih kurang 5hari saja, 2hari perjalanan so ada baki 3hari bersama keluarga...
Aku rasa inilah kali pertama aku balik 3 hari saja, biasanya seminggu di kg...
Tapi tak pee.. walaupun tak panjang aku berazam untuk menghabiskan masa dengan penuh makna...
Biasanya bila cuti panjang, aku menjadi bosan, tak tau nak buat apa...
Nak berjalan jalan ada saja halangan...
Hampir 13 tahun aku belajar jadi orang Ganu... belum pernah sekali pun aku ke Tasik Kenyir...
Nak pergi banyak kali tapi tak menjadi... Dalam masa itu hanya sekali ke Sekayu....
Kekadang tu dah planning cantik... dah bertolak pun sampai tengah jalan patah balik bila cuaca mendung..hujan renyai2.....hujan lebat22.....balik umah.
Memang tak ada rezeki aku nak gi sana...

Kekadang tu rasa nak ajak family gi jalan2 cari makan sambil cuti2 malaysia ke utara atau mana2 je...
Tapi bila memikirkan dalam setahun hanya tak lebih 3 kali je balik ganu, maka impian terpadam...
Masa ni la nak balik, ikram family, sukakan hati maa ayoh, maklumlah bukan selalu mereka dapat jumpa anak perempuannya dan cucu2 dia...


Dulu masa balik kampung seronok.. masa anak aku sorang, bukan apa masa tu adik2 ipar aku kecik lagi, masih sekolah rendah... kan seronok cos melayan budak2 tu cakap ganu...heheh
Masa tu tak de yang pandai 'cakap luar'... kekadang tu terkebil2 aku bila pokcik mokcik menyapa aku... aku tak faham...
kekadang tu kecik hati gak maklumlah baru sampai dia org dah tanya 'balik bila...'
Setahu aku dia tanya bila aku nak balik semula...heheh baru sampai dah disuruh balik..

Tapi sekarang budak2 tu dah besar... dan ada yang dah berumah tangga...
Dah pandai 'cakap luar' bukan tu je dah pandai cakap orang putih...
Dua orang jadi cikgu bahasa inggeris tu belum termasuk bapak mertuaku... ex Sir...

Dulu masa balik, anak aku jadi rebutan maklumlah cucu sulung, diusung ke hulu kehilir... sampaikan dia mandi pun kena kerumun...
Sekarang tak lagi...

Dulu masa aku mula2 menjadi ahli keluarga, lepas nikah, dalam seminggu aku akan gi rumah saudara mara, dijemput kerumah mereka dan dihidangkan makanan gannu yg sedap2...
Sekarang biras aku yang baru tak pula, kenapa yek....

Tapi untuk aku pulak dulu kini dan selamanya... layanan maa terhadap aku tetap sama...
Alhamdulilah...

So balik ni aku tak sabar nak makan nasi dagang dan nasi lemak yang maa buat... sedap

Kekadang tu kesihan aku dengan maa, banyak masa dihabiskan di dapur...
Dah hampir 11 tahun mak kepada maa aku sakit, sakit yang menyebabkan dia tidak boleh bergerak dan bercakap...
Dalam masa 11 tahun ini jugalah maa, mak teh nik dan cik de bergilir2 menjaga nya... Kekadang tu 2..3 bulan di rumah mak teh nik, maka dalam masa 2..3 bulan inilah maa aku setiap pagi akan ke rumahnya selama 2 atau 3 jam. Memandikan, menukar lampin, menyuapkan makanan dll, setelah selesai tugas2 tersebut barulah balik...mujur ayoh aku memahami, dialah yang menghantar dan menjemput setiap pagi. Kekadang tu 2..3 bulan pula di rumah mertuaku, maka kali ini mereka pula lah yang datang begitulah seterusnya...jadi pergerakan maa aku terhad tidak boleh pergi jauh atau lama... tu yang dia berat hati kalau anak2 ajak gi umah masing2...

Aku pernah cakap kat maa aku, 'sebenarnya menjaga orang tua kita ini adalah tanggungjawab anak lelaki dan bukannya anak perempuan' dan jika anak perempuan hendak menjaga kedua orang tuanya maka dia haruslah mendapat keizinan suaminya terlebih dahulu...
Ini kerana syurga isteri ada pada suami... syukur ayoh aku memahami...

Dan ujian ini jugalah yang Allah beri pada aku... Semasa mak aku sakit, mak aku tinggal bersamaku... bukan senang untuk berbakti pada orang tua, makan pakai boleh diberi , tapi hati dan perasaan susah dijaga. Aku juga berazam untuk terus menjaga abah aku. Alhamdulilah walaupun anak2 aku nakal dan suka membuat bising tapi abah tak kisah...
Di rumah anak2 yang lain sebulan dah kira lama itu pun selepas dipaksa mereka....
Bila abah tak ada kat umah aku sunyi jadinya... budak2 pun kurang aktif... makan tak berselera...

Keluargaku: Angah, abah, along dan suami, yg duduk adik bongsu aku.

Esok aku nak balik ke ganu, abah pula balik kampung cos rumah jiran selang dua buah rumah yang juga merangkap anak sedaranya buat kenduri kahwin...
Bila ditanya bila abah nak balik sini, dia kata kau balik, abah balik la... sedih gak...

5 comments:

SpEkmATaKu said...

haha...suke ah tue jd menantu sulong
merangkap menantu kesayangan..tp sbnry ma mmg syng sume menantu2 die..bertuah la sape2 y jd menantu ma..tiap2 thn sggp jahit kn baju melayu kt menantu2..tp ank sdr baju kurung pn tadaaa hihi...

AZANI said...

Dengan penuh hormatnya saya mendoakan anda sekeluarga selamat dalam perjalanan pergi dan kembali.Amin

GigiPalsu said...

Spekmataku..
Dont Worry be Happy...
Nanti mu cari la ma mertua yang boleh bagi baju kurung setiap tahun yekkkk...
Happy...Happy...Happy Island

En Azani...
Terima kasih, tidak ada yang lebih bermakna, selain doa dari seorang sahabat...Amin

Zaki said...

Selamat balik ke kg happy island...dah tau dah nama sebenarnya.
alhamdullilah, aku pun dapat mertua yang baik jugak.

GigiPalsu said...

Zaki...
Syyyhhhhhhh....
Mu jangan ghoyat kt orang lain, apa yg mu tau....
Biar pecah di perut jgn pecah di mulut....