06 June 2009

Hancur...

Tak sabar aku untuk bercuti setelah lebih kurang sebulan aku melatih staff baru...
Penat terasa, setiap hari. Semua kerja perlu aku buat supaya dia bolah mengambil alih kerja aku.
Bos aku juga beri aku kerja dia, supaya aku boleh buat bila dia tiada. Jadi aku banyak kerja...
Untuk monitor budak baru ni dah cukup membuat aku tension ditambah lagi oleh student UTM yang buat latihan praktikal di bawah jagaan aku...

So jumaat adalah hari yang ditunggu2 kerana aku akan bercuti bersama family aku ke terangganu, balik kampung isteri da...

Cuti aku selama seminggu telah diluluskan... barang telah dikemas. Bag2 baju telah diletakkan di depan pintu rumah, menunggu masa untuk di angkut ke dalam kereta.
Balik dari kerja petang khamis, aku berbelah bagi nak bertolak malam ni atau pagi2 sebelum subuh hari jumaat. Setelah mesyuarat kecil bersama isteri akhirnya kata putus esok pagi di pilih. Budak2 apa lagi semua merengek nak balik malam khamis juga.

So malam sebelum bertolak aku ajak budak2 untuk pergi mengisi minyak, untuk persiapan esok. Selepas mengisi minyak penuh mereka ajak aku pergi membeli burger...

Selepas mengambil burger yang dibeli, aku pun menghidupkan kereta....
Tapi tak tak tak tak, tak mau hidup....
Aku penik, baru aku teringat seminggu sebelum aku ada berkata pada isteri ku "Bagus betul bateri kereta ni, dah nak masuk 4 tahun masih ok lagi"
Aku pun cakap kat isteri aku, awak tunggu dlm kereta dengan budak2 saya nak pergi kedai bateri depan nu....
Aku berjalan menuju kedai bateri, tapi dah tutup nak ketuk dia tak duduk situ...
Aku ambil Hp, call Zaki (Mawar 6560) tanya dia betul ke masa bateri dia ada masallah keadaan kereta dia sama macam yang aku hadapi sekarang. Jawapan nya hampir sama.

Aku tengok jam menunjukkan 10:30 malam, mana aku nak cari bateri ni. Aku call abang ipar yang di pasir gudang, dia janji akan datang dengan bateri dia yang baru di cas... Lega aku mendengarnya...

Setelah setengah jam menunggu, dia datang dengan bateri nya. Setelah jump start menggunakan bateri itu kereta aku telah bernyawa semula... alhamdulillah.
Kemudian dia suruh aku menggunakan bateri dia tu dan bila dah jumpa kedai baru beli, aku setuju. Aku pun mematikan kereta aku dan bateri dia dipasang di kereta aku.

Setelah dipasang, kereta aku tak mau hidup, kalau sebelum ini tak tak tak tak mau bunyi, tapi sekarang langsung tak berbunyi... So dia cuba guna kereta dia untuk jump start. Aku yang tak tau ni hanya memerhatikan saja. Setelah positif dengan positif bersambung, kini giliran negatif dengan negatif pula, tapi apa yang berlaku bateri yang dipasang tadi berasap, dan dengan pantas abang ipar aku memutuskan sambungan.

Aku dan dia pening, ramai orang jadi pemerhati, maklumlah dikawasan kedai...
Selepas itu radio aku pun tak mau hidup, tingkap pun tak mau naik, aku bertambah panik. Ya Allah apa dah jadi ni, tengah aku duduk berfikir dan berdoa aku terpandang No Toll Free Toyota di cermin hadapan aku, apa lagi aku call la. Aku meminta dia menghantar bateri untuk aku, setelah 15 min dia memberi jawapan Bateri untuk kereta aku tak ada stok. Lalu dia mencadangkan kereta aku ditarik ke pusat servis..... aku setuju dan tengah malam itu kereta aku di angkut ke pusat servis di Larkin.

So esok pagi aku bersama isteri bergegas ke Larkin, untuk mengambil kereta yang ku jangka akan siap pagi dan kemudian aku akan pulang ke kampung... Sampai di sana setelah 2 jam mereka memeriksa kereta ku, mereka memberi jawapan "Encik kereta encik ada masalah bateri dan Fusible link encik juga ada masalah"
Dia kata "Mungkin masa encik jump start positif dan negatif terbalik, so fusible link encik terbakar"
"Encik nak kena tukar keduanya" kata dia. Aku tanya berapa kos. Dia kata "Fusible link dalam RM 380 dan bateri dalam RM 250 dan upah dalam RM 70" Aku kata ok tukar la.
Setenggah jam kemudian dia datang lagi" Encik fusible link tak ada stok, tapi saya akan ganti guna wayar buat sementara, bila barang sampai saya pangil encik" Ok kata aku, saya nak guna kereta balik terangganu ni....

Setelah lama menunggu aku jumpa dia, dan bertanya "macam mana kereta saya"
Dia kata "encik kereta encik tak boleh siap hari ini, wayar tu saya tak boleh pasang kerana melibatkan safety" Kalau saya pasang wayar dan kereta ada masallah, maka akan bertambah masallah encik, kerana elektronik kad akan terbakar"
So aku tanya dia bila boleh kereta saya siap, saya nak balik kampung ni?
Dia kata esok public holiday, ahad cuti, isnin baru barang sampai mungkin petang, selasa la encik"
Apppppppppaaaaaa dalam hati aku, saya nak balik kampung ni, cuti saya sampai rabu je.
Dia kata " Maaf encik saya tak boleh tolong lagi, itu je yang saya mampu"

Setelah berfikir sejenak, aku mengambil keputusan untuk mencari sendiri fusible link tu di kedai spare part. So dia setuju dan memberi aku part number. Aku bergegas ke larkin pedana dan pergi ke satu kedai spare part. Di kedai itu jawapan nya isnin baru boleh dapat barang dari kl. Hampa aku kedai kedua pun sama, Aku call mazlan dan surip driver kat tempat aku kerja, suruh mereka tolong mencari spare part aku tu. Surip tunjuk aku satu kedai di JB, dia kata kedai ni yg membekal spare part ke kedai2 lain, kalau kedai ni tak ada maknanya kedai lain pun tak ada. So bila aku pergi kedai tu, jawapan nya sama, Isnin baru ada barang, ini barang order KL maa, aku tanya kenapa spare part ni susah dapat dia kata ini barang susah rosak maa.

So aku akhirnya menyerah kalah, aku call Toyota semula dan menyuruh dia order spare part tu. Dan Hari selasa kau ambil kereta aku. Bini Aku bersedih, anak2 apa lagi mereka dah plan untuk balik kampung. Apa boleh buat Allah tak izin kita balik, dan itu semua ada kebaikan yang kita tak nampak.


Wajah isteri masih sedih .hatinya masih rawan ,jadi utk mengubat hati yg lara, hari ini dia mengajak aku balik ke kampung aku di kulai, untuk ziarah kubur... Aku pun setuju dengan kereta kancil, aku isteri dan lima Nur bertolak... sampai dia sana aku menuju rumah dahulu kerana bcop hadas kecil... habis berbau satu kereta. Sampai di rumah aku membersihkan rumah beramai2, bapa aku yang telah dua hari disitu kerana menjangka aku akan ke terangganu bersama2 bergotong royong...

Esok aku akan berjalan2 lagi mencari ubat untuk mengubati hati isteri yang lara dan anak2 yang kurang ceria...
Terpaksalah aku membatalkan cuti aku pada isnin dan separuh hari selasa...

Ya Allah apa saja yang berlaku adalah dalam pengetahuan Mu, aku memohon supaya kau memberi keselamatan dan kesabaran pada diriku sekeluarga...

Aku masih berharap, semoga allah memberi kami sekeluarga rezeki di terengganu pada minggu depan. Semoga Allah membatalkan cuti Bos aku minggu depan dan aku dapat balik kekampung.

Kita merancang, Allah merancang dan Allah sebaik baik perancang. Allah buat ketetapan tentang rezeki kita lama sebelum kita lahir ke dunia, jika kita usaha macammana pun tapi Allah tak izinkan maka kita tidak akan berjaya. Tok Maa dah membeli lauk pauk untuk menyambut kami sekeluarga, tapi rezeki kami tidak ada disana maka kami tak dapat kesana walau bag dah ditepi pintu, cuti dah lulus, duit belanja dah dikeluarkan dari bank dan minyak dah diisi penuh.

9 comments:

SpEkmATaKu said...

huhuhu..kami se entire family kt happy island pn turut rawan..xbess la bila abg azm n eda n 5 nur xbalik..xceria suasana n terasa kurang meriah..terbayng2 jek 5nur ni dok kejar ayam n naik motor keliling kg n g sungai huhu...tp mesti ada hikmah ma kate..ps: xpe lauk ikan merah,kerapu,bawal n pari ambe bleh abes kn hehehe..nnt balik kite beli lain n_n...btw baru cadang nk ajk g sekayu huhu...

GigiPalsu said...

Spekmataku: Tu la mesti umah gelap gelita, maklumlah 6 Nur termasuk bapa dia tak balik...
..
..
..
..
Niat A azam yg tak betul kot, cos balik nak tunjuk komp baru kat mu, bagi jelouse.
Tu yang Allah tak izin tu..

AZANI said...

takpa ustaz, ada hikmahnya,kita merancang tuhan menentukan.

Anonymous said...

Azani: Betul tu cheif, sebenarnya Allah nak betulkan yakin yg selama ini hanya pada makhluk.

Bukan kereta yang bagi sampai je tujuan, tetapi Allah lah yang menyampaikan...

AZANI said...

Anonymus:adakah anda Anonymus yang sama berkomen di laman saya tadi?

GigiPalsu said...

Azani: Anonymus tu aku la, semalam aku tak boleh log in la, tak tau kenapa...
Hari ni pun sama...
Aku keep trying ni...

AZANI said...

Anonymus aka Ustaz
marah ke saya pasang entri pasal kejadian yang meimpa ini?Tujuan saya hanyalah untuk memberi ingatan kepada semua.Maaflah ya.

Zaki said...

sedih sungguh cerita ni....tambah sedih lagi bila bos kau tu jadi balik kampung, tapi tak pe..takkan lari kampung kau tu,cuti2 nanti boleh balik lagi.

GigiPalsu said...

Ki: tu la tak putus aku berharap, dia tak jadi... Tapi nak buat guana dah tak ada rezeki...