01 June 2009

Lalai...

"Dan Berilah Peringatan Maka Sesungguhnya Peringatan Itu Memberi Menafaat Kepada Orang-Orang Mukmin".


Manusia atau "Annas" yang nama asal dari kalimah "Nasia" yang bermaksud lalai atau lupa. Atas dasar ini maka manusia memerlukan manusia yang lain bagi mengingat tatkala lalai atau terlupa. Kita memerlukan manusia sekeliling kita sebagai pengingat.Sebagai contoh isteri, anak-anak, kawan kenalan malah alam ini juga menjadi sebagai pengingat agar manusia teringat akan kehebatan dan keagungan Tuhan. Pengingat yang terbaik adalah Kalamullah dan kalamurrasul.


Kalamullah Al-Quran bukan sahaja pengingat terbaik tetapi sebagai sumber hidayat kepada manuasia dan pedoman dalam segala aspek kehidupan. Maka sesiapa yang mengambil Al-Quran sebagai pengingat maka pasti dia tidak akan terlalai. Pastinya setiap hari kita perlu membaca dan menghayati isi kandungan kalamullah ini.


Kalamurrasul Hadis dan Sunnah juga pengingat terbaik umat ini. Hati kita akan diketuk bila mendengar setiap sabdaan rasul yang mempunyai "Nur". Maka pasti bagi setiap manusia yang tidak mahu terlalai dan terlupa perlu mendengar,membaca menghayati dan bercakap atas kamurrasul ini.


Kemudian sesudah itu untuk menafaat kepada kita dan semua manusia agar tidak terlalai dan terlupa maka Islam telah meminta agar kita sering ingat memperingati. Sebagai contoh apabila manusia lalai dan lupa maka pastinya akan terjebak dengan amalan yang melalaikan serta masiat dan dosa. Maka ingat memperingati ini perlu dibuat yang mana dalam bahasa yang lain dahwah perlu dilaksanakan. Ketika bangsa arab di dalam kejahilan, dosa da maksiat, maka nabi diperintahkan untuk mengubah suasana kelalaian dan kejahilan tadi dengan bagun untuk memberi peringatan yakni dakwan kepada bangsa arab tadi. Hasilnya manusia dan suasana berubah dari kelalaian dan kejahilan kepada keimanan dan ketakwaan.
Oleh itu marilah kita kita sama ingat memperingati sesama kita agar kita tidak terlalai dan ianya juga akan merubah kehidupan peribadi, keluarga dan manusia sejagat. Insyaallah.


video

3 comments:

AZANI said...

astaghfirullah, paling best "ini sembahyang subuh ke sembahyang mayat?"
Terimakasih ustaz,dalam ingat mengingatkan selitkan jenaka..supaya tarik minat.

AZANI said...

along dan usu dah batal....

GigiPalsu said...

Walaupun lawak, aku suka masa dia suruh luruskan dan rapatkan saf, penting tu dlm solat...

Saff tak rapat tpt syaitan dengan lori2 nya masuk...hehe