10 June 2009

Hancur2....

Seperti yang dijanjikan oleh Toyota kereta aku akan siap pada selasa 9 jun 2009, cuti ku
untuk isnin dan selasa aku batalkan, pagi isnin ramai terkejut melihat aku tersengih ditempat keja...
Ehhh tak jadi balik kampung ke tanya bos aku
Aku "Ada masalah la, kereta meragam masuk bengkel"
Bos "Mujur kau datang, kalau tak kalut juga ni. hari ni student UTM&Denmark dtg sini"

Aku sebenarnya dah tau, mereka student UTM&Denmark seramai 8 org datang ke kilang aku. mereka adalah pelajar2 yang mengambil master dan sedang membuat case study berkaitan tentang industri. Tapi aku buat tak tau je, kerana otak aku dah set nak balik kampung.

Semasa sedang bersiap2 di bilik meeting, sambil setup komputer aku didatangi oleh 8 orang pelajar tersebut, masih muda belia...
mereka berasal dari pertugal, iran dan seorang pelajar malaysia...

Tiba2, ehhh Abang azam, apa khabar sapa pensyarah pelajar tersebut
Aku" Khabar baik, ehhh linda"
Aku "lama tak jumpa, masih tak berubah ye, macam dulu juga"
Dia "Yee ke"
Aku "Lama saya nak contek linda tapi tak dapat, ada beberapa kali saya hantar email pun linda tak balas. sihat ke sekarang"
Dia: yee ke, tak dapat pula email tu, macam ni la sekarang"

Dr haslinda tu adalah class mate aku & Isteri dulu masa di UTM, dia pangil aku abang kerana aku dulu direct entry dari UITM dan lebih tua dari dia.
Dia juga merupakan best frenn wife aku, serumah sewa dan se class.

Bukan setakat dia je kat UTm tu yang aku kenal, kebanyakan pensyarah di falkuti FKKSA (Fakulti Kejuruteran Kimia Dan Sumber Asli) adalah class mate aku...
Dan kebanyakan mereka sekaang memegang title Dr (pHD) ekarang...

Kembang juga hidung aku bila pensyarah yang datang ketempat keja aku mengenali aku, jelous juga la bos2 aku bila melihat aku begitu mesra rakyat dengan mereka. Sebelum ni pun dah berkali kali pensyarah2 yang lain datang membawa pelajar mereka ke tempat keja aku...
Bos aku akan tanya "macaam mana kenal dia(pensyarah tu)"
Aku "Kawan masa belajar (sambil kembang hidung)"
Bos "ooooooooo"

Ooo berbalik kereta aku, seperti yang dijanjikan, tengahari selasa Toyota call aku.
"Abang kereta dah siap"
Aku " Ok man, kejap lagi saya datang ambil"
Aku pun, inform bos aku yang aku half day nak ambil kereta.

Semasa, dalam perjalanan ke Larkin, aku dan wife berangan yang petang ni kami akan ke melaka, menginap di sana dan esok rabu berjalan2 keliling kota. Eh seronoknya... ye la nak lepaskan tension tak dpt balik kg.

Sampai di sana setelah menunggu beberapa minit, syahman pekerja Toyota dtg berjumpa aku....
Syahman " Bang sorry bang, tadi kereta abang dah ok, tapi sekarang tak mau hidup la...."
Aku "??????, macammana boleh jadi macam ni"
Syahman " tak tau la, bang tapi kita tengah troubleshoot ni..."
aku "Ok....(hilang kata2..........)

Aku pun duduk smula, entah berapa cawan kopi aku minum sampai sakit kepala aku...
selepas sejam dia datang semula..
Syahman "Saya dah check, Elektronik card abang ok, fuse pun ok. Sekarang kita tengah check emmobiliser plk"
Aku "Ok...."

Selepas sejam dia datang lagi.... bang emmo abg pun ok, tapi keta tak mau hidup juga.
Aku "Apa masalah nya"
Dia " Semua system keta abang ok, tapi api ke plug tak ada"
Aku " Awak dah check plug"
Dia "Plug ok, semua ok, saya dah check"
Aku 'Wiring macammana, mungkin ada yang putus"
Dia "Ok bang, kita akan check wiring satu persatu ni, banyak wire tu..."
Aku "habis nak buat macammana, tak pe la man, kau buat la apa yang patut"

Jam menunjukkan, 6 petang. mereka berpeluh2, lebih kurang lima orang mengelingi kereta aku utk mencari punca masalah...
6:30 ptg, man datang lagi dan "maaf bang, nampaknya masih tak dapat lagi..."
aku "Tak ada kes macam ni ke, sebelum ni"
Man "Ni first time bang... tapi abang jangan risau, esok kami buat brain storming utk selesaikan keta abang ni"
Aku "Tak pe la, esok pagi call saya, sebab saya plan nak gi melaka ni..."
Man "Ok, bang sorry sekali lagi...."

Aku pun berjalan dengan longlai keluar dari Toyota...
Aku menuju masjid larkin untuk solat Asar, Selepas solat aku berdoa supaya masalah aku selesai...

Semasa hendak meninggalkan masjid aku didatangi seorang pemuda.
Pemuda " Assalamualaikum bang"
Aku ' Waalaikumussallam"
Pemuda "Saya tak tau la bang, setiap orang yang hendak memakai kasut keluar dari masjid ini, bila saya datang dan cakap dengan mereka, mereka lari, tak tau la... jahat ke saya ni"
Aku "kenapa dengan awak "
Pemuda "Saya sebenarnya dari gemas, ada kerja kat kempas, lepas tu saya call mak saya cakap dengan dia, saya nak gi Danga bay tempat sureheboh tu, tapi bila saya singgah sini bag saya kena curi, saya nak balik rumah tak ada duit, saya ada minta dengan orang kat sini dapatlah RM15, sekarang saya kurang RM6.50 lagi , saya harap abang boleh tolong"

Aku rasa dah banyak kali aku kena macam ni, tapi hari ini aku memang berniat nak tolong dia. Samada betul atau tidak cakap dia, bukan kerja aku untuk menilai hatinya, ini kerja Allah. Apa yang aku boleh buat bila ada orang mintak tolong, ialah cuba setakat termampu...

Aku pun menghulur RM 20 kat pemuda itu, dia terkejut ehhh betul ke ni bang katanya.
Aku ' Tak pe la, saya faham masalah awak, saya pun tengah susah ni, kereta saya dah 5hari rosak, makanik pun tak tau apa masalah kereta saya..."
Pemuda "Ehhh terima kasih bang, nama saya ...... dia bercerita panjang lebar"
Aku "tak pe la, dah nak maghrib ni saya jalan dulu"
Pemuda "Terima kasih bang, saya solat maghrib kat sini"

Aku beredar dengan sangkaan sebaik mungkin untuk pemuda tadi, sambil merayu kepada Allah supaya menyelesaikan masalah aku"
Aku yakin, dengan sedekah dapat menolak bala... Banyak terdapat dalam kitab2 bagaimana bala tertolak dengan sedekah...

ye la mungkin aku terlupa... selama ini, sebab itu Allah menguji aku.

4 comments:

aza ni said...

Ustaz,
Sedih...takpa mesti ada hikmah...kau takda kereta Innova,tapi ada kerja, aku ada kereta Citra tapi takde kerja...untuk kau dugaan nak tingkatkan iman, untuk aku kiffarah dosa (aku rasa).
Tuhan Maha Adil, setiap orang ada bahagian, pemuda tadi,takda beg dengan tambang,aku rasa masalah dia lagi payah, IC,lesen ke hapa semua nak kena repot, satu hari tak selesai tu..
Kalau kau minat,tukar sekejap Kancil kau dengan Citra aku tu, call aku kalau jadi, aku nak pindah dokumen dalam kereta tu.

GigiPalsu said...

Cheif: terima kasih... semoga Allah terima niat ikhlas kau tu...
setiap orang akan diuji...
Aku selalu berharap semoga Allah tidak menguji aku dengan ujian yang tidak dapat aku terima...
Terima kasih sekali lagi.

Zaki said...

Zam, betul ke kau kata Dr linda tu bekas awek kau,
Opsssssss.....boleh tolong delete tak.

GigiPalsu said...

Ki: kau ni ada insurance tak...
Kenapa tak percaya....